Ženy v islámu jsou podřadné a nepřijímá se ani jejich svědectví?
Svědectví v islámu je velmi známé téma, které neustále omílají a používají jako argument islamofobové, aby dokázali, že ženy v islámu jsou nuly. A jak je to ve skutečnosti?
„A žádejte svědectví dvou svědků z mužů vašich, a nemáte-li dva muže, pak vezměte jednoho muže a dvě ženy z těch, které uznáte za vhodné svědkyně; aby, kdyby jedna z nich se zmýlila, druhá ji mohla připomenout.“ Korán 2:282
Svědectví dvou žen není podmínkou? V islámském právu existují pravidla a požadavky na svědectví, která mohou působit nesrozumitelně nebo dokonce nespravedlivě, pokud nejsou chápána v širším kontextu. Tato pravidla nejsou důsledkem představy, že by ženy byly považovány za méněcenné nebo intelektuálně podřadné, ale spíše reflektují historické a sociální podmínky.
Například v oborech, jako je bankovnictví, finance, obchodování nebo dědické právo, byly historicky aktivnější muži. Ženy v těchto oblastech neměly často příležitost získat zkušenosti nebo odborné znalosti. Proto je v určitých případech požadováno svědectví dvou žen, aby mohly jedna druhou doplnit a předcházelo se možným omylům.
Na druhé straně existují oblasti, kde se naopak nepřijímají svědectví mužů, jako jsou specifické "ženské záležitosti". Mezi tyto oblasti patří posuzování panenství, kojení, porody, rodinné vazby nebo genitální vady. V těchto případech se považuje za vhodnější svědectví žen, protože mají většinou bližší osobní nebo odborné znalosti. Také je třeba zmínit, že islámské právo vyžaduje dva svědky muže v případech finančních transakcí, což opět neznamená, že by muži byli považováni za méněcenné nebo neschopné.
Hlavním důvodem těchto pravidel je prevence křivého svědectví a omylů, aby byla zajištěna spravedlnost a pravdivost v různých právních sporech. Pokud například žena získá odborné znalosti v oboru, jako je bankovnictví nebo finance, její svědectví může být uznáno i jako jediné, pokud tak rozhodne soudce. Stejně tak může být přijato svědectví muže v ženských záležitostech, pokud je například gynekologem nebo porodníkem.
Důležité je pochopit, že pravidla islámského práva nejsou motivována zaujatostí, ale snahou zajistit spravedlivý průběh řízení. Islámské právo tedy věnuje pozornost nejen pohlaví, ale i odbornému kontextu a individuální kvalifikaci svědků.
A Bůh ví nejlépe.