Zahalování - hidžáb

Ve jménu Boha milosrdného, slitovného

Bůh nařídil ženám, aby se zahalovaly, neboť to pro ně bude celkově lepší. Jde o vylepšené pokračování toho, co existovalo před islámem. Zahalování patří i do křesťanství a judaismu. Podobu zahalování známe z praxe proroka Muhammada (mír s ním).

„Proroku, řekni manželkám svým, dcerám svým i věřícím ženám, aby přitahovaly k sobě své závoje! A toto bude nejvhodnější k tomu, aby byly poznány a nebyly uráženy. A Bůh je odpouštějící, slitovný.“ 33:59

„A řekni věřícím ženám, aby cudně klopily zrak a střežily svá pohlaví a nedávaly na odiv své ozdoby kromě těch, jež jsou viditelné. A nechť spustí závoje své na ňadra svá. A nechť ukazují své ozdoby jedině svým manželům nebo otcům nebo tchánům nebo synům nebo synům svých manželů nebo bratřím nebo synům svých bratří či sester anebo jejich ženám anebo těm, jimž vládne jejich pravice, nebo služebníkům, kteří nemají chtíče, anebo chlapcům, kteří nemají pojem o nahotě žen. A nechť nedupou nohama, aby lidé postřehli ozdoby, které skrývají. A konejte všichni pokání před Bohem, ó věřící, snad budete blažení!“ 24:31

Svobodná volba

Je důležité zdůraznit, že muslimka by se měla zahalovat proto, že sama chce, nikoliv kvůli manželovi, rodině nebo okolí. Zahalování je osobní rozhodnutí ženy, které vychází z poslušnosti vůči Božímu nařízení. Nikdo by ženu neměl nutit k nošení hidžábu, stejně jako ji nikdo nemá právo soudit, pokud se rozhodne hidžáb nenosit. 

Hidžáb není symbolem „svatosti“; i zahalená žena je stále jen člověk, který může dělat chyby.

Smysl zahalování? 

Hidžáb je identitou muslimky a chrání ji před sexualizovaným obtěžováním, nevhodnými komentáři či pohledy. Zahalování stanovuje jasnou hranici mezi mužem a ženou, zdůrazňuje cudnost a zbožnost ženy a požaduje od mužů respekt. 

Ano, někteří muži si bohužel myslí, že mají právo komentovat ženskou krásu. Děje se to na ulicích, kde na ženy pískají, pokřikují a pronášejí nevhodné poznámky. Podobné chování se objevuje i v barech, podnicích nebo na pracovištích - a nezřídka nezůstane jen u slov.

Výjimkou nejsou ani muslimské země. V některých státech panuje představa, že pokud žena není „dostatečně“ zahalená, může být obtěžována. Proto tam platí zákony o povinném islámském zahalování nebo doporučení ohledně ženského odívání. Z jejich pohledu jde o opatření na ochranu žen a udržení pořádku ve společnosti. To však neznamená, že se podobná pravidla netýkají mužů - i oni musí dodržovat normy slušného oblékání a chování na veřejnosti.

Pokud ale vláda využívá tyto zákony jako nástroj k šikaně žen, k omezování jejich práv nebo je dokonce nechává bít na ulicích, pak s islámem takové jednání nemá nic společného – byť se na něj odvolává. Příkladem může být zvrácená ší'itská vláda v Íránu nebo vládnoucí extrémisté v Afghánistánu.

A když už jsme u tohoto tématu - po celém světě se rozšířila kampaň s hashtagem #MeToo, v rámci níž ženy sdílejí své příběhy o sexuálním obtěžování a násilí. Jejich hlas přispívá k důležité společenské změně.

Slovo hidžáb

Hidžáb je termín, který má v islámu mnohem širší význam, než si většina lidí představuje. Často je spojován pouze s šátkem zakrývajícím vlasy žen, ale v islámském kontextu označuje celkový způsob oblékání a chování, které odpovídá pravidlům cudnosti a skromnosti.

Pravidla oblékání v rámci hidžábu zahrnují:

  • Volné oblečení: Oblečení by mělo zakrývat tělo a nemělo by být těsné, aby nevykreslovalo tvar postavy.
  • Dostatečná délka: Zakrytí celého těla s výjimkou obličeje a rukou je obvyklým standardem.
  • Neprůsvitné materiály: Oblečení nesmí být průhledné nebo odhalovat kůži pod ním.
  • Nepoužívání parfémů: Parfém by neměl být aplikován na způsob, který přitahuje pozornost.

Hidžáb tedy není pouze o fyzickém oděvu, ale také o způsobu chování, který zahrnuje skromnost, důstojnost a respekt vůči ostatním. 

Proč některé rodiny dávají hidžáb malým dívkám? 

Nošení hidžábu u malých dívek je často otázkou rodinných zvyklostí a kulturních tradic. V mnoha muslimských rodinách je hidžáb vnímán jako symbol identity, víry a příprava na budoucnost. Rodiče mohou mít různé přístupy - některé rodiny trvají na každodenním nošení, jiné ho berou spíše symbolicky, například při návštěvě mešity nebo při zvláštních příležitostech.

Klíčové však je, že v islámu nošení hidžábu není povinností pro malé děti. Spíše jde o způsob, jak dívky postupně seznamovat s tradicemi a hodnotami jejich víry, aby se jednou mohly samostatně rozhodnout, zda ho budou chtít nosit. Přirozené napodobování maminky je častou motivací, což ukazuje, že hidžáb pro dítě může být vnímán nejen jako náboženský symbol, ale také jako forma propojení s rodinou a vlastní identitou.

Jakýkoliv přístup však vyžaduje citlivost a pochopení potřeb dítěte, aby byl vytvořen prostor pro vlastní pochopení a přijetí tohoto rozhodnutí v budoucnosti.

V jakém věku se má muslimka zahalovat? 

Z islámského hlediska by se měla muslimka zahalovat od chvíle, kdy dosáhne dostatečné vyspělosti, což znamená, že se stává zralou ženou a pro muže sexuálně přitažlivou. Znakem dospělosti a následné odpovědnosti člověka před Bohem je u ženy první menstruace a u muže první poluce.

Proč některé rodiny nutí své dcery nosit hidžáb a zavrhují je, pokud se rozhodnou ho nenosit? 

Tento přístup skutečně existuje a je velmi nešťastný. Často pramení spíše z kulturních či společenských tlaků než z čistě náboženských důvodů. Jde o strach z toho, „co by na to řekli sousedé nebo komunita.“ Takové chování vychází z přežitých stereotypů a názorů, které se více soustředí na obraz rodiny v očích ostatních než na skutečné hodnoty či přesvědčení jednotlivce. 

Proč se některé muslimky zahalují úplně a některým jsou vidět ruce a obličej? 

Každá žena by měla mít právo rozhodnout se, jakým způsobem chce být zahalená. Pokud se rozhodne pro hidžáb, který jí nechává vidět ruce a obličej, je to v pořádku. Stejně tak pokud zvolí niqab nebo burku a přiklání se k názoru, že největší ženská krása spočívá v obličeji, je to také zcela v pořádku.

Proč není v islámu zákon, který by byl varováním pro muže, že nesmí ženy obtěžovat?

Islám jasně přikazuje všem klopit zrak a střežit svá pohlaví (před cizoložstvím). Cudnost, slušnost, respekt a úcta k lidem jsou v učení islámu samozřejmostí. Z toho vyplývá, že jakékoliv obtěžování žen - ať už jsou zahalené nebo odhalené - je přísně zakázané. Stejně tak je zakázané jakékoliv svádění mužů - bez ohledu na to, zda pochází od zahalené nebo odhalené ženy.

Tyto povinnosti slouží k zachování kultivované společnosti a přispívají k harmonickému soužití jednotlivců.

A co nadávky, které si některé muslimky vyslechnou v Evropě? 

To je něco jiného, muslimové si vyslechnou spoustu nadávek kvůli své víře, ale to existovalo vždy, i za doby proroka Muhammada (mír s ním).

Musí ženy nosit jen černé pytle? 

Ženy jsou zkrátka ženy, a každá žena má svou zálibu v módě - nosit věci, ve kterých se cítí dobře a ve kterých je spokojená. Muslimka si může zvolit barvu svého hidžábu, jakou chce; většinou ji kombinuje s botami, kabelkou nebo brýlemi. I muslimky, které nosí „černé pytle“ a niqáb, si vybírají velmi kvalitní materiály a mají šaty různě zdobené.

Zahalování se také přizpůsobuje zaměstnání nebo studiu, tak, aby se muslimka cítila pohodlně, neporušovala žádný kodex a přitom byla stále zahalená dle islámských pravidel. Takže každá podle svých možností.

Je správné, pokud se muslimky nezahalují? 

Existuje spousta muslimek, které se nezahalují, nejen v Evropě, ale i v muslimských zemích, jako jsou Alžírsko, Turecko, Maroko, Tunisko, Libanon, Kazachstán, Albánie, Bahrajn atd. Společnost je na to zvyklá a každá muslimka má svůj důvod, proč nezahaluje, je to záležitost mezi ní a Bohem. Nikomu do toho nic není a nikdo nemá právo ji soudit, zda je dobrá muslimka, či nikoliv; jen Bůh ví.

Proč některé muslimky tvrdí, že hidžáb je v dnešní době zbytečný a nemá smysl? 

Tvrdit si každý může, co chce, dle Koránu a sunny je v tomto případě vše jasné. Spousta holek zaměňuje „slušný a přirozený zájem“ za sexuální obtěžování a spousta holek hidžáb vnímá jako magnet pro islamofoby, na těchto základech jej odmítají. Ovšem jestliže muž ženu slušně osloví a zeptá se jí například na jméno a rodinu (za účelem sňatku), protože se mu zalíbila, je to normální. 

Opravdu jsou jen výjimečné případy, kdy muž přišel za zahalenou ženou (dle islámských pravidel), oslovil ji vulgárně a měl oplzlé návrhy. A co se týče islamofobních urážek, s tím se muslimské ženy setkávaly odjakživa - jak už bylo zmíněno - a nikdy to nikdo nepovažoval za důvod k nezahalování se.

Dále se najde ještě skupinka, která bude tvrdit, že hidžáb některé muže sexuálně přitahuje, a tak nemá smysl, jenomže tady jde o to, co si muž v realitě k ženě dovolí, ne o to, na co muž myslí...

Jestliže žena zahalená být nechce, je to bez řeči její věc, ale vyhledávat „důvody“ a tvrdit, že zahalování v dnešní době nemá smysl, je, s prominutím, hrozná hloupost. Jsme snad my, lidé, moudřejší než sám Bůh a víme snad my něco, co On by nevěděl? 

Podle mého názoru je mnohem lepší říkat, že se na to zatím necítím, mám strach a inšáAlláh jednou zahalená chodit budu. I když chápu, že člověk má někdy potřebu se před lidmi obhájit, avšak zrovna tento způsob není vůbec správný.

Kéž Bůh všem sestrám cestu k hidžábu usnadní, ámín.

A co muži, ti nemají žádná nařízení? 

Muži nesmí nosit hedvábí, zlato a dlouhé oblečení, které by tahali po zemi. Část těla od pupku ke kolenům se musí zahalovat, protože tato část je sexuálně přitažlivá. V islámu se tomu říká mužská aura.

Obecně platí, že muslimové by se měli oblékat skromně a cudně. Neměli by se povyšovat nad druhé, neboť před Bohem jsme si všichni rovni. I kdybychom byli nejbohatšími lidmi na světě, v den soudný bude bohatství každému k ničemu.

A Bůh ví nejlépe.