Zabíjení odpadlíků od islámu?

Ve jménu Boha milosrdného, slitovného

Je vůbec možné s jistotou říct, kdo je skutečně odpadlík? Tajemství lidského srdce zná jedině Bůh - člověk sotva může s konečnou platností soudit, kdo věří a kdo nikoli. Jak poznáme, že někdo skutečně věřil? Možná víru jen předstíral. A jak zjistíme, že už opravdu nevěří? Možná má své důvody, proč víru navenek popírá. 

„Na toho, kdo zapře Boha poté, co již uvěřil - kromě toho, kdo byl donucen, zatímco srdce jeho klidné bylo ve víře - a zejména na toho, kdo hruď svou nevíře otevřel, dopadne hněv Boží a pro něj je připraven trest nesmírný, a to proto, že milovali život pozemský více než budoucí, a také proto, že Bůh nevede lid, jenž nevěří.“ 16:106-107

Odpadlictví je samo o sobě velmi závažné téma. Představa, že člověk, který vysloví slova „už nejsem muslim“, musí být ihned veřejně popraven jakýmkoliv muslimem, je však mylná. V Koránu se skutečně mluví o odpadlících - o jejich potrestání po smrti, ale také o těch, kteří přijali islám, poté se odvrátili, znovu jej přijali a znovu jej opustili. Kdyby bylo skutečně povinností zabít každého odpadlíka, jak by potom Bůh mohl v Koránu hovořit o lidech, kteří víru opakovaně přijímají a zase opouštějí?

Navíc Bůh říká, že takovým lidem neodpustí a nepovede je správnou cestou. Ale jakou cestou, pokud bychom je měli ihned zabít? Právě to ukazuje, že žádná povinnost zabíjet odpadlíky neexistuje.

„Věru ti, kdož uvěřili a potom se stali nevěřícími a znovu uvěřili a opět se stali nevěřícími a pak ještě zvětšili nevěrectví své, těm Bůh věru nemůže odpustit a nepovede je správnou cestou.“ 4:137

„Pro ty z vás, kdož od náboženství svého odpadnou a jako nevěřící zemřou, marné bude jejich konání na tomto i onom světě - ti ohně obyvateli se stanou a nesmrtelní v něm budou.“ 2:217

Trest smrti?

V době proroka Muhammada (mír s ním) bylo odpadlictví chápáno jako čin rovnající se velezradě, za který byl za určitých podmínek stanoven trest smrti. Tento trest měl především chránit muslimskou komunitu. Je důležité si uvědomit, že obdobný trest za velezradu existoval i v jiných, nemuslimských společnostech.

Ano, v islámu skutečně existuje pozemský trest za odpadlictví, ale pouze tehdy, pokud daná osoba aktivně škodí islámu - například tím, že proti němu bojuje, veřejně v muslimské zemi káže, že Bůh neexistuje, nebo vědomě zneuctívá posvátné texty, jako je Korán. Takové jednání je chápáno jako velezrada. V takovém případě může být trest vykonán výhradně příslušnými autoritami, nikoli jednotlivci, a to pouze po řádném soudním řízení v rámci islámské vlády a šaríatského soudního systému.

Je také třeba zdůraznit, že trest smrti není automatický. Dotyčný má možnost se ke své víře vrátit, projevit lítost a omluvit se za svůj čin - v takovém případě trest smrti nehrozí a soudce následně rozhodne o dalším postupu.

Základním poselstvím celé této záležitosti je: Nech si to pro sebe - je to tvoje osobní věc, která se týká jen tebe a Boha. Nikoho tím nepoškozuj, a společnost tě nechá být. Pokud se ale pokusíš cíleně škodit, musíš nést odpovědnost.

„A rci: ,Pravda přichází od Pána vašeho; kdo chce, ať věří, a kdo chce, ať nevěří!‘“ 18:29

Odpadlíci v nemuslimské společnosti?

Trest za odpadlictví od islámu se vztahuje výhradně na muslimské země, kde funguje islámská vláda a šaríatský soudní systém. 

Odpadlík od islámu a jeho rodina?

Situace je podobná jako v případě, kdy někdo z křesťanské či židovské rodiny konvertuje k islámu, nebo se stane ateistou. Ani v takových rodinách to zpravidla nebývá přijato s nadšením. Často to vede k narušení rodinných vztahů - někdy na dlouhou dobu, jindy bohužel i natrvalo. 

Žijí někteří odpadlíci od islámu v muslimské zemi?

Ano, slyšela jsem několik takových příběhů - tito lidé si žijí svůj život a je to jednoduše jejich osobní věc. Jak už bylo zmíněno, pokud nikomu neškodí ani neútočí na muslimskou společnost, nikoho to nezajímá. Před Bohem je nakonec každý zodpovědný sám za sebe. 

Může se odpadlík vrátit zpátky k islámu? 

Ano, samozřejmě. V islámu jsou dveře pokání vždy otevřené. Pokud se někdo rozhodne vrátit k víře upřímně, s lítostí a opravdovým úmyslem následovat Boha, je mu odpuštěno. Bůh je Milosrdný a Odpouštějící - a odpouští všem, kdo se k Němu obrátí, bez ohledu na minulost.

Proč někteří lidé chtějí trestat odpadlíka (toho, kdo veřejně škodí...) vlastníma rukama?

Protože často postrádají potřebné znalosti a nedokážou ovládnout své emoce. Takové jednání je nepřijatelné a mělo by být přísně trestáno příslušnými orgány v každé zemi, kde k němu dojde. 

Souhlasí muslimové s takovým trestem, podporují tento zákon? 

Nejde ani tak o to, zda s tím jednotlivý muslim souhlasí, nebo nesouhlasí. Tento zákon v islámu prostě existuje, a v muslimské zemi, kde platí islámské právo, by se podle něj měl každý řídit. 

A Bůh ví nejlépe.