Barzach - Část 2. Tvé neviditelné publikum

Střílí... A skóruje! A dav šílí nadšením. Viděl jsi někdy tisíce lidí nacpaných na stadionu během velkého zápasu? Představ si, jak dav sleduje každý pohyb hráčů na hřišti nebo na kurtu, křičí nadšením nebo bučí v reakci na každý tah. A když se stane něco mimořádného, jako poslední střela vteřinu před sirénou, propuknou v euforii a skandují tvé jméno.

Je to sen každého dítěte, že? Ať už si představuješ vítězný koš v prázdné tělocvičně, sníš o slávě a bohatství, nebo trávíš hodiny na sociálních sítích, sledováním, jak tvé příspěvky získávají lajky a komentáře. Vždycky se to nějakým způsobem točí kolem pozornosti. Jsme k tomu naprogramovaní.

Zamysli se nad tím, jak často slyšíš v terapii: „Chci být viděn. Chci být slyšen. Chci být cítěn.“ Ale kým? A jak?

Co kdybych ti řekl, že už máš publikum, které žádný stadion, žádné filmové plátno ani žádný počet sledujících na sociálních sítích nemůže nikdy překonat?

Všechno tě sleduje

  • Nahoře,
  • kolem tebe,
  • pod tebou,
  • i za tebou.

Tvoje duše má diváky – miliony a miliardy bytostí. A celý tvůj svět je vlastně jen jeviště.

Neviditelná realita kolem nás

Možná nevnímáš jejich komentáře, protože nevidíš své publikum. To proto, že jsi člověk – a jsi stále v dunja (tomto světě). Naše lidské vnímání je velmi omezené ve srovnání s ostatním stvořením.

Zamysli se:

  • Orel vidí osmkrát lépe než my, což znamená, že spatří zajíce na tři kilometry.
  • Včely vidí ultrafialové světlo, což jim odhaluje vzory na květinách, o kterých my ani nevíme, že existují.
  • Kočky vidí v šeru šestkrát lépe než lidé.
  • Žraloci dokážou ucítit jedinou kapku krve ve 100 litrech vody.

Co kdybychom mohli vidět, cítit a slyšet jako tyto bytosti?

Prorok Muhammad (mír s ním) řekl: „Když slyšíte kohoutí zakokrhání, proste Alláha o jeho přízeň, protože ten kohout právě spatřil anděla. A když slyšíte osla hýkat, hledejte ochranu u Alláha, protože ten osel právě spatřil šajtána.“

Prorok také řekl: „Všechna stvoření slyší trest v hrobech – kromě nás.“ Alláh nás chrání z milosti.

Co kdybychom slyšeli hlasy mrtvých?

Zamysli se:

Jak těžké už je jen poslouchat výkřiky umírajících v tomto světě. Představ si, že bychom slyšeli i výkřiky mrtvých z hřbitovů. Co kdybychom slyšeli hlasy našich zesnulých přátel a rodiny, jak na nás volají ze svých hrobů? Byli bychom paralyzovaní.

A Alláh nás nechrání jen před barzachem (říší mrtvých), ale i před každodenní realitou tohoto světa.

  • Dokázali bychom jíst v restauraci, kdybychom viděli všechny bakterie kolem nás?
  • Chtěli bychom být mezi lidmi, kdybychom viděli miliardy částic prachu a roztoče lezoucí kolem nás jako hmyz?

Alláh nám dal dokonalé smysly, abychom ho poznali a vnímali realitu přesně tak, jak máme.

Kdyby tě sledoval někdo spravedlivý

Prorok Muhammad (mír s ním) řekl: „Buď stydlivý před Alláhem, tak jako bys byl před spravedlivým člověkem z tvého národa.“

Vidíš lidi. A víš, jak jinak by ses choval, kdyby tě 24/7 sledoval zbožný člověk kamerou nebo osobně. Ale Alláh tě vidí pořád.

Kdo tě sleduje?

Mysli na své publikum. Nezapomeň na největšího diváka – Alláha. Každý jiný divák ve tvém životě má pro tebe smysl jen tehdy, pokud je propojen s Alláhem.

V této velké aréně se nehraje o tvé tělo nebo tvé sportovní schopnosti. Sledují tvou duši – a to, k čemu ji směřuješ.

  • Mezi diváky jsou andělé, kteří tě sledují a povzbuzují.
  • Jsou tam i šajtáni, kteří se ti posmívají a snaží se tě stáhnout dolů.

Můžeš mít mezi anděly fanouška, který nevolá jen tvé jméno – ale modlí se za tebe a prosí Alláha o tvé odpuštění.

Prorok Muhammad (mír s ním) řekl: „Jsou zde také džinové a šajtáni, kteří mezi sebou vedou hlasité rozhovory přímo vedle tebe, ale ty je neslyšíš.“

Alláh říká v Koránu: „On a jeho společníci vás vidí odtamtud, odkud vy je nevidíte.“

A ti ďáblové tě nejen pozorují zvenčí, ale proudí skrze tebe v závislosti na tom, jak moc jim to dovolíš.
Je to neustálý boj. Musíš se naučit každý den umlčet ten hluk.

Čím více hledáš Alláha, tím tišší se stává hlas šajtána a slyšitelnější jsou andělé, kteří tě vedou.

SubhánAlláh, představ si být muhaddath, člověk, ke kterému jako by hovořili andělé, jako byl Umar ibn Al-Chattáb (kéž je s ním Bůh spokojen). Zatímco většina lidí je mtuwaswas, což znamená, že jsou neustále vystaveni šepotu šajtána.

Stejně jako se tvůj algoritmus na sociálních sítích mění podle tvých zájmů, tak se mění i algoritmus tvé duše.

  • Pokud hledáš Alláha, začneš vidět a slyšet správně.
  • Pokud se od něj odvrátíš, tvé vnímání se zamlží.

A pak si uvědomíš, že to nejsou jen andělé a ďáblové, kteří tě sledují. Celý svět – od slonů a mravenců na souši po ryby v moři – prosí za tvé odpuštění, když hledáš Alláhovu spokojenost. Alláh říká: „Vy nerozumíte tomu, jak ho oslavují, nebo jak prosí za vaše odpuštění."

Na druhou stranu si neuvědomujeme, jak se nám mohou odcizit andělé i stvoření kvůli hříchu, který jsme spáchali nebo který máme v úmyslu spáchat.

To neznamená, že každé zvíře, které tě nemá rádo, tě nenávidí kvůli tvým hříchům. Ale stejně jako v barzachu každý vidí tvou duši za hranicí těla, tak i v tomto světě existují skryté bytosti, které vnímají tvou duši jako primární verzi tebe.

Tvá duše má vůni

Tvoje duše vyzařuje vůni, kterou ostatní stvoření dokážou cítit.

Sufján (nechť mu Alláh prokáže milost) byl dotázán: „Jak andělé poznají, zda má člověk dobrý nebo špatný úmysl?“ Odpověděl: Když se člověk chystá vykonat dobrý skutek, andělé cítí vůni pižma, která z něj vychází. Ale když má v úmyslu vykonat zlo, cítí z něj odporný zápach.“ Dokonce i samotná země reaguje na naši duši.

Alláh říká: „Nebe a země neplakaly pro ně.“

Ibn Abbás (kéž je s ním Bůh spokojen) vysvětlil: „Když zemře věřící, nebe a země pro něj pláčou,
protože po sobě zanechal dobrý vliv. Země pláče nad věřícím čtyřicet dní.“

Na druhou stranu, když Prorok (mír s ním) mluvil o zápachu zlého člověka po smrti, zakryl si nos kusem látky,
aby ukázal, jak odporně jeho duše páchne. Ale vůně věřícího je tak krásná, že dokonce i andělé na nebesích se ptají: Odkud pochází ta nádherná vůně?“

Neviditelní svědci útlaku

Andělé vidí nespravedlnost na Zemi. Když byl Abrahám (mír s ním) vhozen do ohně, andělé zoufale čekali na povolení, aby mohli oheň uhasit. Dokonce i žáby nosily vodu ve svých ústech, aby pomohly uhasit oheň.

Ale Alláh měl jiný plán. Řekl ohni: „Buď chladný a pokojný pro Abraháma.“

Prorok (mír s ním) také řekl: „Andělé mají roztažená křídla nad Šámem.“ A kde je dnes největší nespravedlnost? Právě tam.

Pro anděly nejsme jen čísla

Vzpomínám si na příběh imáma Ahmeda (nechť mu Alláh prokáže milost). Když byl mučen, jeden muž řekl: Přemýšlel jsem o jeho trpělivosti, o jeho síle, i když jeho tělo bylo slabé. A pak jsem začal plakat.“ Tu noc měl sen, ve kterém slyšel hlas, který mu řekl: Kéž bys mohl vidět anděly v nebesích, jak se radují z jeho trpělivosti.“ Zeptal se: Věděli andělé o Ahmedově mučení?“ A hlas odpověděl: Nebyl jediný anděl na nebi, který by se na něj nedíval, když byl bičován.“

Kdo všechno viděl spalující smrt muslimů v Gaze?

Kolik andělů sledovalo upálení mladého hafíze Koránu jménem Šabán v Gaze? Vidí, co se nám děje. Vidí každou nespravedlnost, každý útlak. Ale víš, kdo ještě dostává zprávy o nás? Naši blízcí v barzachu.

Sadaq ibn Sulayman Al-Džáfarí vyprávěl: „Jednou jsem udělal něco hanebného, čeho jsem litoval po smrti svého otce. Spáchal jsem hřích.“ Pak ve snu viděl svého zesnulého otce, který mu řekl: Můj synu, byli jsme tak šťastní, když jsme tě počítali mezi spravedlivé. Ale jednou jsem se za tebe hluboce styděl. Nezahanbuj mě znovu před ostatními věřícími, kteří jsou mrtví.“ Od toho dne ho jeho sousedé slyšeli každou noc v qijámu (noční modlitbě) modlit se a prosit: Ó Nápravče spravedlivých, ó Vůdce zbloudilých, ó Milosrdný k hříšníkům, dej mi krásný návrat k Tobě, ze kterého už se nikdy nevrátím zpět k tomu, co mi způsobilo hanbu.“

A v jednom vyprávění od Anase (kéž je s ním Bůh spokojen) Prorok (mír s ním) řekl: Vaše skutky jsou předkládány vašim zesnulým blízkým. Pokud jsou vaše skutky dobré, radují se. A pokud nejsou dobré, říkají: ‚Alláhumma lá tumit-hum hattá tahdiyahum kama hadaytaná Ó Alláhu, nedopusť, aby zemřeli, dokud je neobdaříš správným vedením, tak jako jsi jím obdařil nás.‘“ 

To bylo přání spravedlivých, kteří byli před námi, a naše zprávy k nim přicházejí bez propagandy ďáblů.

Co si o nás myslí ti, kdo nás předešli?

Přemýšlím…

  • Jak asi přijmou zprávu o svobodné Palestině a o mešitě Al-Aqsá všichni mučedníci, inšáAlláh?
  • Jak šťastná byla Chadídža (kéž je s ní Bůh spokojen), když slyšela o dobytí Mekky?
  • Jak se asi Prorok (mír s ním) dívá na naše dnešní úsilí – nebo jeho nedostatek?

Vypráví se, že Abbad ibn Abbad jednou navštívil Ibráhíma ibn Sáliha (nechť mu Alláh prokáže milost), když byl emírem Palestiny. Ibráhím mu řekl: Porad' mi.“ A Abbad mu odpověděl:Tvé skutky jsou předkládány mrtvým – a mezi nimi i Prorokovi (mír s ním).“ Jen při těchto slovech Ibráhím propukl v pláč a jeho vousy se smáčely slzami.

Přemýšlím…

Jaké to asi bylo, když Ibráhím zemřel? Možná se setkal s Prorokem (mír s ním) osobně?

Barzach: Skrytá realita, která nás sleduje

Vstoupit do Barzachu je jako jít do zákulisí poté, co představení skončilo – nebo setkat se s diváky a slyšet, co si o tobě celou dobu mysleli. Ale nechceš čekat až do té chvíle, aby ses to dozvěděl.

Zeptej se sám sebe už teď:

  • Kým jsi pro všechny, kdo tě sledují?
  • Co si o tobě myslí Prorok (mír s ním)?
  • Co si myslí o stavu naší ummy dnes?
  • Jsou to andělé, kteří se tebou chlubí, nebo ďáblové, kteří se chlubí tím, co s tebou dokázali udělat?
  • Co o tobě říkají mrtví?
  • Co slyšeli o tvých skutcích ti, kdo tě předešli do Barzachu?
  • Mají na tebe jiný názor než lidé kolem tebe nyní?
  • Jaká je tvá pověst v říši, do které jsi ještě nevstoupil?

„A když k některému z nich přichází smrt,tu volá: ‚Pane můj, dej mi vrátit se na zemi, možná že vykonám něco dobrého v tom, co jsem zanedbal!‘ Však pozor! Toto jsou jen slova, jež pronáší, avšak za nimi stojí přehrada až do dne, kdy budou vzkříšeni.“ 

A Bůh ví nejlépe.

Imám Omar Suleiman

​Omar získal následující vzdělání:​

  • Bakalářské tituly v oboru účetnictví a islámského práva.​
  • Magisterské tituly v islámských financích a politické historii.​
  • Doktorské studium islámského myšlení a civilizace na Mezinárodní islámské univerzitě v Malajsii (šáfi'ovský madzhab).