Proč muslimové uctívají nějakou černou krychli?

Ve jménu Boha milosrdného, slitovného

Pořád říkáte, jak muslimové uctívají pouze Boha, ale přitom celý svět vidí, jak se támhle v Saúdské Arábii točí kolem nějaké krychle a pak se tomu dokonce i klaní. A očividně je pro ně velmi důležité, aby se toho i dotkli, jak to tedy je?

Přesně tak, muslimové uctívají pouze a jedině Boha, Stvořitele všeho s všech, který není nikomu roven, nemá žádné společníky, neplodil a nebyl zplozen. Kába (ta černá krychle) je první svatyně na Zemi. Učenci diskutují o tom, zda Kába existovala již před Abrahámem (mír s ním), či nikoliv, Kábu dle názorů postavili buďto andělé, Adam nebo až Abrahám se synem Ismaelem (mír se všemi, k čemuž se přiklání většina učenců), a v takovém případě by se tedy jednalo o svatyni, kterou vidíme dodnes. Muslimové tuto krychli neuctívají, pro všechny muslimy na celém světě je Kába pouhým směrem k uctívání (všichni muslimové se při modlitbě obrací ke Kábě, ať už jsou kdekoli) Stvořitele.

Kába jako taková je zděná stavba (za ta léta několikrát zrekonstruována), jež je pokrytá černou látkou, která se každý rok mění. Do jihovýchodní stěny byl vsazen posvátný Černý kámen, který anděl Gabriel přinesl z ráje a to je to, čeho se muslimové chtějí tolik dotknout.

Ke Kábě se muslimové sjíždějí z celého světa, aby vykonali malou nebo velkou pouť, obě tyto poutě mají své specifické rituály, k nimž právě patří i ono obcházení Káby. Malé pouti se říká umra, ta může být vykonána kdykoliv, velká pouť, tzv. hadždž, se vykonává vždy na konci roku v měsíci dhúlhidždža, což je poslední měsíc islámského kalendáře. Velká pouť je povinností každého zdravého muslima, muže i ženy, pokud si to finančně může dovolit. 

Modlitba muslimů vypadá kdekoliv na světě tak, že padají na svou tvář, sklánějí se před Stvořitelem (tzv. sudžúd), pokud tedy uvidíte muslima modlit se v lese nebo na ulici, možná nabydete dojmu, že uctívá strom nebo auto, ale samozřejmě nic takového neuctíváme, stejně tak ani Kábu neuctíváme. Například i někteří muslimové jsou zvyklí dávat před sebe při modlitbě židli, ne však z důvodu uctívání, nýbrž kvůli tomu, aby je nikdo nerušil tím, že před nimi bude procházet, především děti.

Kába se nachází v největší mešitě na světě v Mekce, které se říká al-Masjid al-Haram. 

Mekka je místo, kam Abrahám (mír s ním) vzal svou ženu Hadžr a jejich syna Ismaela. Jednoho dne mu Bůh přikázal, aby na tomto místě postavil Dům, a tak společně se svým synem začal budovat Kábu. 

Černý kámen byl posledním kamenem, kterým Abrahám (mír s ním) dokončil Kábu a byl seslán z ráje. Říká se, že tento kámen byl bělejší než mléko a zčernal lidskými hříchy. 

Zamzam je studna, která má krásný příběh. Jednoho dne Bůh přikázal Abrahámovi, aby zanechal Hadžr a Ismaela poblíž Káby, usadil je pod stromem na místě Zamzamu, dal jim datle a vodu, poté odešel. Hadžr se ho zeptala, jestli je to příkaz Boží, Abrahám odpověděl, že ano, tím pádem se uklidnila a důvěřovala Stvořiteli. Když voda došla, neměla se z čeho napít a nemohla nakojit ani plačícího Ismaela, oba měli žízeň. Běžela na nejbližší kopec, pahorek as-Safá, ze kterého se rozhlížela s nadějí, že někoho uvidí, ale nikde nikdo nebyl. Sestoupila tedy a utrápená běžela údolím až k dalšímu pahorku al-Marwa, ze kterého se též rozhlížela, zda někoho neuvidí, ale bez úspěchu. Tohle celé se opakovalo sedmkrát a když došla k al-Marwa naposledy, uslyšela hlas, který ji uklidnil a pozorně poslouchala. Zeptala se, jestli jí může nějak pomoci, krátce na to viděla anděla, jak klepe křídlem do země, z níž vytryskla voda. Hadžr rychle vodu ohradila a naplnila si vak, kež je k ní Bůh milosrdný. 

A takto začala tradice, chůze nebo běh mezi pahorky as-Safá a al-Marwa patří k rituálům poutě.

Abrahámovo místo je kámen, do kterého si Abrahám otiskl své nohy, když stavěl Kábu. 

A Bůh ví nejlépe.