Prorok Idrís (mír s ním)

Prorok Idrís, známý v Bibli jako Henoch, je v islámu považován za druhého nebo třetího proroka. V Koránu je jmenováno dvacet pět proroků.

Někteří historici a učenci, jako například Ibn Kathír, považují Šíta, třetího syna proroka Adama (mír s ním) za jeho nástupce a pokračovatele prorocké mise. Jeho prorocký status však v islámu není jednoznačně potvrzen. Podrobnosti o jeho životě pocházejí ze starších písem, která byla časem pozměněna a zkreslena. V islámské tradici je dovoleno se s jeho příběhem seznámit, pokud získané poučení neodporuje učení Koránu. Přesto bychom k těmto informacím měli přistupovat opatrně a nepovažovat je za absolutní pravdu ani na jejich základě nevydávat náboženské právní rozhodnutí.

O proroku Idrísovi lze říci, že byl předkem proroka Núha (Noema). Ve dvou verších Koránu jsou zmíněny jeho výjimečné vlastnosti, které mu zajistily vysoké postavení v očích Boha.

„A vzpomeň Ismá'íla, Idríse a Dhú l-Kifla – všichni byli z těch, kdo byli trpěliví.“ 21:85

„A vzpomeň v Knize Idríse. Byl to člověk pravdomluvný a prorok. A pozvedli jsme ho na vysoké místo.“ 19:56-57

Prorok Idrís (mír s ním) byl statný muž se silným, širokým hrudníkem a mluvil hlubokým hlasem. Říká se také, že byl vysoký a pohledný a vždy vykazoval klidné chování. Kromě svých fyzických vlastností byl také intelektuálně zvídavý. Přemýšlel o nesmírnosti vesmíru, který jeho Stvořitel stvořil - o nebi, zemi, měsíci, hvězdách a mracích.

Tafsír Maariful Korán zmiňuje, že Idrís byl prvním člověkem, který se naučil psát perem. Měl znalosti astrologie a matematiky a byl považován za vynálezce mnoha věcí.

Narození a prorocká mise

Narodil se během života proroka Adama (mír s ním). Věří se, že patřil mezi následovníky Šíta (mír s ním) a po jeho smrti vládl potomkům Adama.

Idrís byl upřímným služebníkem Alláha. Proto si ho Alláh vyvolil jako proroka a posla a ustanovil ho vládcem nad dětmi Adama.

Po smrti Šíta začali lidé Kábila ztrácet správné vedení, hříchy a zkaženost se začaly rychle šířit. Idrís nemohl snést pohled na to, jak jeho vlastní lid upadá pod vliv šajtána.

Alláh přikázal proroku Idrísovi (mír s ním), aby vyzval k džihádu (svaté válce) proti zkaženým následovníkům Kábila. Idrís se tak stal prvním prorokem a poslem v dějinách islámu, který vedl džihád proti zkaženosti.

Jak mu Alláh přikázal, Idrís shromáždil armádu mužů a bojoval ve jménu Alláha proti přestupníkům, nad nimiž nakonec zvítězil.

Vítězství proroka Idríse nad přestupníky

Podle vyprávění lidí Knihy, které zmiňuje mnoho koránských komentátorů - a Alláh ví nejlépe - byl jednoho dne prorok Idrís Alláhem informován o mimořádném slibu. Bylo mu řečeno, že obdrží odměnu za všechny dobré skutky vykonané každým člověkem až do jeho posledního dechu. To znamenalo, že dostane dvojnásobnou odměnu.

Prorok Idrís byl touto zprávou nesmírně potěšen a vroucně děkoval Alláhovi za všechna Jeho požehnání. Avšak Idrís byl již starý a věděl, že jeho smrt se blíží. Nebyl však připraven opustit tento svět, protože nacházel radost v šíření dobra na zemi.

Měl přítele z řad andělů, kterého se zeptal, zda by mohl promluvit s andělem smrti a zjistit, zda by mohl svůj odchod oddálit. Anděl mu odpověděl, že to je věc Alláha, ale že neuškodí to zkusit.

Idrís se tedy usadil na křídlo anděla a vystoupal do nebes. Prošel prvním, druhým a třetím nebem. Když však dosáhl čtvrté úrovně, Alláh přikázal andělu smrti, aby vzal jeho duši.

A jak Alláh přikázal, anděl smrti vzal duši Idríse ve čtvrtém nebi.

Tato mimořádná událost proroka Idríse je potvrzena v Sahíh al-Buchárí (hadís č. 7517) a At-Tirmídhí (hadís č. 3157). Když prorok Muhammad (mír s ním) vystoupal do nebes během Isrá a Mi'rádže (noční cesty a nanebevstoupení), byl přivítán různými proroky, kteří přišli před ním. V prvním nebi se setkal s Adamem, ve druhém s Ísou (Ježíšem) a Jáhjou (Janem Křtitelem), ve třetím s Júsufem (Josefem) a ve čtvrtém s Idrísem (ať je mír s nimi všemi).

Tento kontext dává hlubší význam verši, ve kterém Alláh říká, že Idrís (mír s ním) byl povýšen na vysoké postavení. Toto povýšení se netýká pouze jeho morálního charakteru a zbožnosti, ale také jeho doslovného nanebevzetí, kdy byl vzat do čtvrtého nebe.

Po smrti proroka Idríse se však korupce opět začala rychle šířit. Několik generací později, bez prorockého vedení, se šajtánovi podařilo svést děti Adama k jejich prvnímu činu širku (mnohobožství).

Učení proroka Idríse

Jelikož byl prvním, kdo psal perem, jsou některé výroky připisovány jeho učení. Zde jsou některé z nich:

  • Šťastný je ten, kdo se podívá na své vlastní skutky a učiní z nich své obhájce před svým Pánem.

  • Nikdo neprojeví lepší vděčnost za Alláhova požehnání než ten, kdo se o ně dělí s ostatními.

  • Nezáviď lidem to, co mají, neboť z toho budou mít užitek jen po krátký čas.

  • Ten, kdo se oddává nadbytku, z něj nebude mít žádný užitek.

  • Skutečná radost ze života spočívá v moudrosti.

A Bůh ví nejlépe. 

Zdroj: myislam.org