Pedofilie v islámu?

Ve jménu Boha milosrdného, slitovného

Téma dětských sňatků v islámu je často předmětem nepochopení a zkreslených výkladů, které vedou k urážkám a ponižování muslimů. Jaká je ale skutečnost?

V otázce dětských sňatků je třeba rozlišit mezi předmanželskou smlouvou a naplněním manželství (pohlavním stykem), což jsou v islámu dvě rozdílné záležitosti. Zatímco islám nestanovuje věkovou hranici pro uzavření sňatku, klade přísné omezení na naplnění manželství, což je vázáno na dosažení dospělosti a oboustranný souhlas. Historicky bylo zvykem uzavírat sňatky mezi rodinami kvůli majetku, společenskému postavení nebo udržení dobrých vztahů, což nebylo specifické pouze pro muslimské komunity, ale vyskytovalo se i u jiných kultur a náboženství.

Klíčové principy islámu v této oblasti zahrnují:

  1. Dobrovolnost: Obě strany musí se sňatkem souhlasit, a pokud dospělý jedinec s dříve domluveným sňatkem nesouhlasí, má právo jej zrušit.
  2. Dospělost: Naplnění manželského svazku je vázáno na dosažení fyzické a psychické zralosti.
  3. Zákaz donucování: Jakékoli vynucování sňatku nebo pohlavního styku je považováno za hřích a odporuje islámským pravidlům.

Bohužel, v některých částech světa existují praktiky, které jsou v rozporu s těmito zásadami. Například situace, kdy otec provdá svou dceru za staršího muže, často z finančních důvodů, a dochází k sexuálnímu zneužívání dítěte. Tyto případy nejsou jen porušením islámského práva, ale i zločinem proti lidskosti.

Pedofilie? Pedofilie je definována jako trvalá náklonnost, která má erotický rozměr, převážně nebo výlučně k nedospělým osobám. Pedofil je tedy člověk, který cítí sexuální přitažlivost k dětem. Pokud se podíváme na náboženský pohled na tuto problematiku, v islámu je pohlavní styk s dítětem zakázán. Podle většiny islámských vědců a učenců je pedofilie považována za psychickou poruchu, kterou je nutné potlačit. Pokud někdo zažívá tyto pocity, měl by vyhledat odbornou pomoc a podporu k jejich zvládnutí.

Byl prorok Muhammad (mír s ním) pedofil? Věk Ajši (kéž je s ní Bůh spokojen), nejmladší manželky proroka Muhammada (mír s ním), při uzavření jejich manželství je předmětem debat. Některé názory tvrdí, že v té době jí bylo kolem šesti let a že manželství bylo naplněno, když jí bylo devět let. Tímto názorem se budu zabývat v tomto článku. Je však důležité si uvědomit, že tento příběh pochází z více než 1400 let staré historie, což je mnohem delší doba než například 100 nebo 150 let. Co tím chci říct? V té době mohly být dívky fyzicky vyspělejší a psychicky připravenější na životní výzvy a radosti, než bychom si dnes dokázali představit.

Před tím, než se Muhammad (mír s ním) stal Prorokem, byl v komunitě známý jako čestný, důvěryhodný a pravdomluvný muž. Po jeho zjevení, kdy se stal Prorokem, bylo pro jeho následovníky těžké ho obvinit ze lži, protože jeho pověst byla dlouho bez poskvrny. Samozřejmě, že později byl, jako každý prorok, kritizován, ale sňatek s mladou Ajšou nebyl nikdy považován za problém. Proč? Protože v té době to bylo normální a nikomu to nepřipadalo divné. Navíc Ajša měla i jiné nápadníky, kteří o ni měli zájem. Podobná manželství byla běžná i mezi nemuslimy.

Další manželka proroka Muhammada (mír s ním), Safíja (kéž je s ní Bůh spokojen), která byla židovkou, měla před sňatkem s ním dvě manželství. Když si ji Muhammad (mír s ním) vzal, byla také poměrně mladá, mezi 14 a 17 lety. Jak mladá tedy mohla být, když se poprvé vdávala? 

Je důležité si uvědomit, že historické kontexty a společenské normy se výrazně lišily od těch dnešních. I když v minulosti existovaly odlišné kulturní a právní rámce, nelze je srovnávat přímo s dnešními standardy. V případě vztahu mezi prorokem Muhammadem (mír s ním) a Ajšou, pokud jde o věk, je relevantní si uvědomit, že v době jejich manželství byly jiné normy týkající se zralosti a věku pro uzavření sňatku. Prorok (mír s ním) sám čekal na její zralost a vyspělost, což dokazuje, že její věk nebyl pro něj určujícím faktorem.

Co se týče jeho vztahů, je třeba zdůraznit, že Prorok Muhammad (mír s ním) byl známý svou oddaností k monogamnímu manželství a věrnosti. Po smrti své první manželky Chadídži (kéž je s ní Bůh spokojen), uzavřel další manželství, ale vždy s konkrétním důvodem nebo společenským účelem. V případě Ajši byl vztah podle islámu považován za součást Boží vůle.

Je také důležité si pamatovat, že historické texty je třeba chápat v kontextu doby, kdy byly napsány, a nesnažit se je aplikovat na současné normy a etiku, které se výrazně liší.

Ajša (kéž je s ní Bůh spokojen) byla pro proroka výjimečnou ženou, neboť byla jedinou pannou, kterou si vzal. Z historických pramenů víme, že byla známá svou silnou osobností, ale i žárlivostí, například žárlila na zesnulou Chadídžu, jelikož prorok posílal dary jejím přátelům. Ajša vyprávěla mnoho příběhů o životě s prorokem, a v žádném z nich není zmínka o neuspokojivém nebo neobvyklém chování v jejich vztahu. Naopak, podle všech dochovaných příběhů bylo jejich manželství plné lásky, důvěry, respektu, úcty a soucitu. Pokud by byla v tomto vztahu zneužívána, je pravděpodobné, že by to bylo nějakým způsobem zaznamenáno a šlo by o veřejné tajemství, zejména vzhledem k tomu, že byla velmi vyhledávanou osobou a její život byl dobře znám.

Nemuslimové? Dnes si pod pojmem svatba obvykle představujeme manželství mezi dvěma dospělými lidmi, kteří se znají delší dobu, milují se a chtějí svou lásku potvrdit oficiálně. Není tomu však tak dávno, kdy tomu bylo jinak. Karel IV. se oženil již ve svých sedmi letech, stejně stará byla i jeho manželka. Byli to děti, které uzavřely manželství, a k naplnění tohoto vztahu došlo až později. Karel IV. měl čtyři právoplatné manželky, přičemž třetí manželka měla původně být manželkou jeho syna, který zemřel ve dvou letech. Po jeho smrti si ji vzal sám Karel IV., když jí bylo přibližně čtrnáct let, zatímco jemu bylo třicet sedm. Jeho čtvrté manželce bylo kolem sedmnácti let a jemu téměř padesát. Takový věkový rozdíl byl v té době běžný, a to nejen mezi šlechtici, ale i v širší společnosti. Svatby s mladými dívkami byly tehdy považovány za naprosto normální a nevyvolávaly žádné pohoršení. Takový rozdíl věku v manželstvích byl součástí politických strategií a sňatkových dohod, které byly zakořeněné v historických tradicích a vycházely z politických potřeb a spojenectví.

Tři klíčové body k zamyšlení:

  1. Dětské svatby nebyly omezeny pouze na muslimské kultury, existovaly i u nemuslimů.
  2. Svatby byly často domluvené dlouho před jejich uzavřením.
  3. Sňatky z politických důvodů a pro udržení dobrých vztahů byly běžné, a věkový rozdíl mezi manžely se v té době neřešil.

Za zmínku stojí i Anežka Francouzská, která se ve svých devíti letech provdala za mladého Alexia Komnéna, jediného syna byzantského císaře. Po jeho smrti, když jí bylo dvanáct, se provdala za jeho strýce, který byl o mnoho let starší než ona (bylo mu přibližně 65 let), a po jeho smrti se znovu vdala za vojenského vůdce. Také Markéta Uherská (byzantská císařovna, soluňská královna a sestra české královny Konstancie), která se ve svých deseti letech stala druhou manželkou byzantského císaře Izáka Angela, ukazuje, jak bylo v minulosti možné, aby tak mladé dívky zaujímaly tak významné postavení. Pro nás je těžké si představit, že dítě v tomto věku mohlo být císařovnou, královnou nebo manželkou, ale v té době to bylo zcela běžné.

Stejně tak se mladičká Ajša, ať jí bylo devět, deset, jedenáct nebo dvanáct, stala manželkou proroka Muhammada (mír s ním), posledního proroka, který je považován za pečeť všech proroků a za jednoho z nejčestnějších lidí v historii. Byla po jeho boku devět let, a po jeho smrti se již nikdy nevdala, neboť byla "matkou" věřících. Přibližně 46 let vyprávěla příběhy, učila islámu a předala nám mnoho detailů ze společného života s Prorokem. Kéž je s ní Bůh spokojen.

Co řekli o Muhammadovi (mír s ním)? 

„Pro toho, kdo studuje život a charakter tohoto velkého arabského Proroka, kdo zná jeho učení i to, jak žil, je nemožné pocítit vůči tomuto úžasnému Prorokovi, jednomu ze vznešených Božích poslů, něco jiného než úctu a respekt. A ačkoli mnoho věcí, které zde říkám, už řada lidí zná, já sama, kdykoliv je znovu přečtu, cítím k tomuto mocnému arabskému učiteli novou vlnu obdivu a novou úctu.“ Annie Besantová, britská teosofka, feministka, žurnalistka, spisovatelka a politička 

„Žádný náboženský vůdce nikdy nebyl tak pomlouván jako prorok Muhammad. V minulosti byl napadán jako kacíř, podvodník nebo smyslník a stále je možné zaslechnout, jak ho někdo nazývá falešným prorokem. Tento muž však nebyl ženat až do svých pětadvaceti let a poté se svou ženou šťastně a věrně žil po dobu dvacet čtyři let až do její smrti, kdy mu bylo devětačtyřicet. Teprve v době mezi jeho padesátým a šedesátým druhým rokem, kdy zemřel, si Muhammed vzal další ženy a většinu z nich si vzal z politických a dynastických důvodů.“ Geoffrey Parrinder, profesor srovnávacích studií náboženství Královské koleje v Londýně

„Lži, které se dobře míněnou horlivostí kupily kolem tohoto muže (Muhammada), jsou hanbou jen pro nás samotné. Mám rád Muhammada pro jeho naprosto nepokryteckou povahu. Je ryzím, neuhlazeným synem divočiny; nepředstírá, že je to, co není. Nemá v sobě žádnou okázalou pýchu, ale je nekonečně pokorný.“ Thomas Carlyle, skotský esejista a historik

Naše babičky a prababičky? Dříve bylo běžné, že dívky měly dítě už ve věku patnácti let, v kolika letech tedy měly sex? Samozřejmě, že ne každá otěhotněla hned po prvním pohlavním styku. Dívky byly v té době často fyzicky i psychicky vyspělé a schopné se o dítě postarat. Vzdělání pro ženy tehdy nebylo důležité, ženy se často vdávaly už v mladém věku, protože to byla norma. Dnes je situace jiná; ženy dnes upřednostňují vzdělání, kariéru a až později zvažují svatbu a založení rodiny.

Je pravda, že se muž může ukájet nad dítětem v případě, že mu tím neublíží? Ne, to rozhodně pravda není. Islám, stejně jako většina náboženství a právních systémů, zakazuje jakýkoli druh zneužívání dětí. Islám se silně zaměřuje na ochranu práv a důstojnosti jednotlivce, včetně dětí, a jakékoli chování, které by bylo považováno za zneužívající nebo škodlivé, je v rozporu s islámskými principy.

V islámu je důraz kladen na správné chování, morální hodnoty a ochranu slabších, včetně dětí. Jakékoli formy zneužívání, včetně sexuálního, jsou naprosto nepřijatelné. Jakýkoli čin, který by mohl poškodit někoho, zejména dítě, je v islámu zakázán

A Bůh ví nejlépe.