Muslimové a Vánoce
Ve jménu Boha milosrdného, slitovného
Je skutečně pravda, že muslimové nemají rádi Vánoce a vánoční výzdobu?
Ale něco takového přece vůbec není pravda. Muslimům tyto svátky v žádném případě nevadí - naopak, respektujeme je - a už vůbec nám nevadí vánoční výzdoba, která je s tímto obdobím spojená. Tvrdit opak je nesmysl.
Samozřejmě to ale neznamená, že jsou Vánoce i naším svátkem nebo že bychom je měli slavit - to by bylo nelogické. Každé náboženství má své vlastní svátky a tradice, a to je naprosto v pořádku.
V některých muslimských zemích je vánoční výzdoba běžnou součástí veřejného prostoru a muslimové tam žijí společně s křesťany, často už po několik generací. Tyto komunity spolu fungují ve vzájemném respektu a toleranci - každý si zachovává to své. Nechci ale tvrdit, že tam nikdy nedošlo k žádnému konfliktu - to bych si vymýšlela. Neshody se mohou objevit všude tam, kde se potkávají různé kultury a náboženství, to už tak nějak k lidem patří.
Ano, existují místa, kde je vánoční výzdoba ve veřejném prostoru zakázána - například v některých městech, na ulicích nebo v nákupních centrech. Jedním z příkladů je Brunej, kde tento zákaz platí už několik let. Nejedná se však o žádný projev nenávisti vůči křesťanům, Vánocům nebo samotné výzdobě.
Smyslem tohoto opatření je pouze to, aby muslimové tyto svátky nepovažovali za své a neslavili je, což je stanoveno zákonem. Pokud muslim poruší tento zákon, musí se zodpovídat příslušným úřadům.
Křesťané si však v Bruneji své svátky svobodně slaví - mají kostely, sváteční bohoslužby a dokonce je v den Vánoc státní svátek. Náboženská svoboda pro křesťanskou komunitu tam tedy existuje, jen stát dbá na to, aby nedocházelo k prolínání náboženských tradic v rámci islámské většiny.
Když vás tu bude víc, můžeme zapomenout na Vánoce i vánoční výzdobu?
Muslimové na něco takového vůbec nemají právo - a ani by si ho nenárokovali.
Podle islámu má muslim povinnost dodržovat zákony země, ve které žije nebo kterou navštíví. Zároveň má respektovat kulturu, tradice a zvyky dané společnosti. A to se týká i sváteční výzdoby nebo křesťanských svátků, které v daném prostředí mají své místo.
Slaví někteří muslimové Vánoce?
Ano, někteří muslimové Vánoce slaví - především v zemích, kde jsou tyto svátky spíše kulturní a společenskou tradicí než čistě náboženským projevem. V České republice, kde mají Vánoce převážně tradiční a rodinný charakter, je poměrně běžné, že se do slavnostní atmosféry zapojují i muslimové, zejména konvertité. Najdeme i několik rodilých muslimů, kterým jsou Vánoce blízké a kteří si je v určité podobě „převzali“.
Vánoční zvyky dodržují muslimové i v jiných zemích - například v Americe, Anglii, Francii, Německu a dalších místech, kde tvoří součást širší společnosti. Zajímavým příkladem je Turecko, kde lidé zdobí stromeček a dávají si dárky - ovšem ne na Štědrý den, ale na Silvestra. V jejich podání tak nejde o Vánoce, ale o oslavu příchodu nového roku.
Je však důležité připomenout, že Vánoce nejsou islámskými svátky. To, jestli je konkrétní muslim slaví - a zda tím jedná správně či nikoli - je věc, kterou si každý ponese sám před Bohem v Den soudu. Nikdo z nás nemá právo tyto lidi odsuzovat, ukazovat na ně prstem, nadávat jim nebo je označovat za odpadlíky. To je otázka jejich víry, svědomí a vztahu k Bohu - ne našich soudů.
Názory islámských vědců a učenců?
Islámští učenci se obecně shodují na tom, že muslimům není dovoleno jakkoliv se podílet na oslavách nemuslimských svátků. Toto stanovisko vychází z náboženských principů, které zakazují účast na rituálech či tradicích spojených s jinou vírou, pokud jsou v rozporu s islámským učením.
Výjimky se mohou týkat pouze specifických případů - například u konvertitů, kteří během vánočního období navštěvují své rodiče nebo rodinu. V takových situacích hraje roli zachování dobrých vztahů, respekt a citlivý přístup k blízkým, přičemž by měl muslim i v této situaci jednat v rámci hranic své víry.
Což je naprosto normální a není to nic o nenávisti ke křesťanům. Jsou snad židé či křesťané toho názoru, že by měli slavit islámské svátky? A chtějí snad muslimové po nemuslimech, aby slavili islámské svátky a dokázali tím mír/respekt? Ne.
Muslimové mají své dva svátky, kdy si mohou rozdávat dárky, vyzdobit dům/byt a užít si společně rodinný oběd i večeři. Z náboženského hlediska je tedy stanovisko jasné...
Proč muslimové Vánoce slaví, když to učenci zakazují?
Úkolem islámských učenců a vědců je vysvětlit, jak se věci mají z hlediska víry - co islám povoluje a co zakazuje. Jejich povinností je předat znalost a stanovisko založené na náboženských textech a principech. To, jak s těmito informacemi jednotliví muslimové naloží, už je ale jejich osobní odpovědnost. Každý člověk je zodpovědný sám za sebe, za své činy a rozhodnutí.
Co říkám na muslimy, kteří Vánoce slaví?
Není to moje věc.
Proč islám nepovoluje muslimům slavit Vánoce?
Důvod je jednoduchý - Vánoce jsou křesťanským svátkem, oslavujícím narození „Božího syna“. A tato víra je v přímém rozporu s islámským učením. V islámu je totiž jakékoli přisuzování Božství komukoliv jinému než Bohu (tzv. širk) považováno za závažný hřích. Proto by se muslimové neměli těchto oslav účastnit - ani tehdy, pokud je vnímají jen jako tradici bez víry v jejich duchovní význam.
Nelze zapomínat, že mnohé současné vánoční zvyky mají původ v pohanských rituálech, které jsou z islámského hlediska také považovány za širk - tedy přidružování k Bohu. Tyto rituály uctívaly přírodní jevy, zejména Slunce, a byly spojeny s oslavami zimního slunovratu. V mnoha starověkých kulturách, například u Římanů, Peršanů nebo Egypťanů, bylo Slunce uctíváno jako božstvo a jeho „znovuzrození“ po nejkratším dni v roce bylo důvodem k oslavám.
Později, když se šířilo křesťanství, byly tyto pohanské tradice postupně překryty křesťanskými svátky - a právě tak vznikly Vánoce, jak je známe dnes. Datum 25. prosince například původně připadalo na římský svátek „Neporazitelného slunce“ (dies natalis Solis Invicti), který oslavoval návrat světla.
Islámští učenci a vědci se tedy staví proti slavení Vánoc v případě, že se to týká muslimů. Naopak pokud jde o nemuslimy, islám do jejich zvyků nijak nezasahuje - ať si slaví a uctívají, koho a co chtějí. Muslimům to nijak nevadí a většinou to ani neřeší - každý má svou cestu.
A proč slyšíme nebo čteme, že muslim zničil vánoční stromeček, když nikomu Vánoce a vánoční výzdoba nevadí?
Na blbce může člověk narazit kdykoliv a kdekoliv. Já v článku ale píšu o většině a realitě je taková, že muslimům zkrátka Vánoce jako takové nevadí (respektujeme je).
Jak to mají muslimové s přáním k těmto svátkům?
Téma přání k nemuslimským svátkům, jako jsou Vánoce, je často diskutované i mezi samotnými islámskými učenci - a existuje na něj více názorů. Zde uvádím ten, se kterým se osobně ztotožňuji.
Žijeme v nemuslimské zemi - a podobně je tomu i v některých muslimských zemích, kde spolu křesťané a muslimové žijí v míru - mnozí z nás mají mezi svými přáteli, kolegy, sousedy či dokonce v rodině nemuslimy. Tito lidé nám často blahopřejí k našim islámským svátkům, přejí nám vše dobré a projevují tím úctu i přátelství. Nevidím tedy důvod, proč bychom i my nemohli oplatit toto gesto milým přáním - například popřát klidné a radostné svátky plné zdraví, lásky a rodinné pohody. Takové přání není výrazem souhlasu s teologickým obsahem svátku, ale lidským projevem respektu, zdvořilosti a dobrých sousedských vztahů.
Proč nepřijmout krabičku vánočního cukroví od souseda s úsměvem a na oplátku ho během našich svátků nepozvat na oběd nebo mu předat vlastnoručně připravené dobroty? Právě takové malé každodenní činy jsou krásnou ukázkou islámských hodnot - laskavosti, úcty, sousedské solidarity a dobrého chování. A to je dawá - nenásilné a přirozené předávání krásy víry skrze vlastní jednání.
Co říkám na názory islámských učenců, kteří blahopřání k nemuslimským svátkům neschvalují?
Já je chápu a názor respektuji, i když se sama přikláním spíš k druhému táboru, který naopak povoluje s jistým omezením... Celkem pěknou fatwu o tom má Yúsuf al-Qaradawí, doporučuji vyhledat a přečíst.
Co muslimové a Ježíš?
Muslimové si proroka Ježíše (mír s ním) velmi váží. Pro muslimy Ježíš není Bůh a není ani Jeho synem, byl to člověk, který byl prorokem a poslem.
„Rci: ‚On Bůh je jedinečný, Bůh sám o sobě věčný. Neplodil a nebyl zplozen a není nikoho, kdo je mu roven.'“ Korán: Upřímnost víry
A Bůh ví nejlépe.