Barzach - Část 5. Jak vidět Proroka ve snu
Můžeš se setkat s Prorokem (mír s ním) už dnes v noci, pokud budeš během dne žít tak, jako žil on. Jaké by to bylo cítit jeho teplo, jeho přítomnost, vidět jeho úsměv? Jsou ti, které jsi miloval a kteří následovali jeho kroky, nyní s ním? A mohli by na tebe čekat, až změníš svůj život, aby ses k nim mohl připojit?
Slyšel jsi o ženě z Gazy, která měla sen o genocidě ještě předtím, než se stala? Její sen se šířil mezi lidmi ještě dříve, než se začaly objevovat obrázky zkázy na těch samých místech.
V tom snu říká: „Viděla jsem Proroka (mír s ním) sedět na nádvoří mešity Al-Aksá, a lidé z celého světa se kolem něj shromažďovali.“ Ale nebyli to jen tak nějací lidé - byli to utlačovaní muslimové. Řekla: „Viděla jsem muslimy ze Sýrie, z Jemenu, z Iráku, z Ujgurů, z Kašmíru a ze Somálska. Všichni přicházeli k Prorokovi (mír s ním) a dav se stále zvětšoval. A Prorok se na ně podíval, usmál se a řekl: ‚Vstoupíte do ráje ve velkých skupinách.‘ Pak dodal: ‚Vítězství od Alláha přichází, tak se radujte.‘ Někdo se ho zeptal: ‚Posle Alláhův, kdy toto vítězství přijde?‘ A Prorok (mír s ním) odpověděl: ‚Skutečné vítězství je šaháda (mučednictví na cestě Alláha).‘ Poté začal vyprávět o těžkých dnech, které on sám a jeho společníci prožili v Mekce - o dnech mučení, pronásledování, o jejich hidžře (odchodu do Medíny), o bitvě u Uhudu a všech obtížích, kterým čelili. Jako by říkal: ‚Už jsme tím prošli.‘ Pak se najednou objevil obrovský vojenský oddíl. Byli tak početní a mohutní, že se nedali spočítat. A jejich tváře zářily jako úplněk. Prorok (mír s ním) na ně ukázal a řekl: ‚Skrze tuto armádu vám bude dáno vítězství. Skrze tuto armádu vám bude dáno vítězství.‘ Pak se tito bojovníci postavili na stranu muslimů a vedli boj, dokud nezvítězili. Na konci snu jsem se na něj podívala a zeptala se: ‚Jsi opravdu Posel Alláha?‘ A Prorok (mír s ním) odpověděl: ‚Jsem váš Prorok Muhammad, jsem váš Prorok Muhammad.‘“
Tyto sny o Prorokovi (mír s ním) jsou tím, co dodávalo sílu jeho ummě po celé generace.
Anas ibn Málik (nechť je s ním Alláh spokojen) řekl: „Sloužil jsem Prorokovi (mír s ním) deset let v Medíně a nikdy jsem neviděl nikoho krásnějšího nebo požehnanějšího než on.“
Po deseti letech s Prorokem (mír s ním) Anas žil dalších 90 let. Můžeš si představit, jak moc mu chyběl?
Al-Muthanna ibn Sa'íd vypráví, že slyšel Anase říkat: „Při Alláhovi, neuplyne noc, abych ve snu neviděl svého milovaného.“ A zatímco to říkal, slzy mu stékaly po tváři. Po sto letech života, když nadešla jeho smrt, požádal, aby s ním do hrobu byly vloženy všechny předměty, které mu zůstaly po Prorokovi - včetně jeho vlasů a jeho hole.
Jaké to asi bylo, když se s ním po 90 letech snění opět setkal v životě po smrti? Ale víš co? Nemusíš žít v době Proroka (mír s ním), abys s ním mohl mít spojení.
Jak se stát někým, kdo je poctěn tím, že ho vidí ve snu?
Začněme tím nejzákladnějším: Vždy, když na něj pošleš salát a salam, on ti odpoví. Prorok (mír s ním) řekl: „Není nikdo, kdo by na mě poslal salam, aby mi Alláh nevrátil mou duši, abych mu odpověděl.“
V jiném hadísu řekl: „Nejlepší den je pátek, tak na mě v tento den posílejte co nejvíce salavatů. Vaše slova mi budou ukázána.“ Někdo se zeptal: „Posle Alláhův, jak nám můžeš odpovědět, když tvé tělo jednou zetlí?“ A on odpověděl: „Alláh zakázal zemi, aby pozřela těla proroků.“
Takže pokud mu pošleš salam právě teď, jeho duše ti odpoví. Stejně tak, jako když s ním mluvili jeho společníci v Medíně.
Prorok (mír s ním) také řekl Mu'ádhovi (nechť je s ním Alláh spokojen): „Nejbližšími lidmi ke mně jsou ti, kteří se bojí Alláha, ať už jsou kdekoli.“
Tak žij tak, jak žil on. A jednoho dne - možná už dnes v noci - ho uvidíš ve svém snu.
Je důležité si uvědomit, že pravým měřítkem zbožnosti není vidět Proroka (mír s ním) ve snu, ale následovat ho v každodenním životě.
Mimochodem, někteří z nejzbožnějších lidí, kteří kdy žili, nikdy neviděli Proroka (mír s ním) ve snu. A někdy ho naopak spatří i člověk, který není "tak zbožný". Možná je to přesně ta medicína, kterou mu Alláh předepsal,
aby ho přiblížil na další krok na jeho cestě k Němu.
Každopádně je to bezpochyby velké požehnání. Protože ten, kdo ho ve snu spatří, ho skutečně spatřil.
Prorok (mír s ním) řekl: „Kdo mě vidí ve snu, ten mě skutečně viděl, protože šajtán si nemůže vzít mou podobu.“
Jsou tu dvě důležité věci:
- Šajtán si nemůže vzít podobu Proroka (mír s ním).
- Prorok (mír s ním) musí být ve své skutečné podobě, aby to byl skutečně on.
To, jak Proroka (mír s ním) ve snu vidíš, ti také může něco sdělovat.
Imám Ibn Hadžar (nechť je mu Alláh milostivý) přenáší výrok Abú Džamry: „Pokud vidíš Proroka (mír s ním) v krásné podobě, je to znamení dobrého stavu tvé víry. Pokud ho ale vidíš zraněného či poraněného, znamená to nedostatek v tvé vlastní víře.“
Jeden muž přišel za Ibn Sírínem (nechť je mu Alláh milostivý)
a řekl mu: „Viděl jsem, jak vlastnoručně pohřbívám Proroka (mír s ním).“ Ibn Sírín to vyložil tak, že tento muž se dopouští bida'ah (novot v náboženství), tedy že pohřbívá sunnu (tradici) Proroka (mír s ním).
Naopak, mnoho učenců vidělo sen, ve kterém vykopávali hrob Proroka (mír s ním). Například Imám Abú Hanífa (nechť je mu Alláh milostivý) řekl: „Viděl jsem ve snu, že vykopávám hrob Proroka (mír s ním) a začínám třídit jeho kosti.“ Tento sen byl vyložen tak, že Abú Hanífa bude uspořádávat a vysvětlovat hadísy Proroka (mír s ním) - což se také stalo.
Núruddín Zenkí (nechť je mu Alláh milostivý), předchůdce Saladina, měl jednou sen, ve kterém viděl Proroka (mír s ním) s ustaraným výrazem. Prorok (mír s ním) ukázal na dva muže a řekl: „Zachraň mě před těmito dvěma psy.“ Núruddín okamžitě poslal své vojáky do Medíny s přesným popisem těchto dvou mužů. A skutečně tam našli dva křižáky v přestrojení, kteří kopali tunel, aby se dostali k hrobu Proroka (mír s ním).
Imám al-Buchárí (nechť je mu Alláh milostivý) viděl ve snu, jak odhání mouchy od Proroka (mír s ním). Tento sen byl vyložen tak, že al-Buchárí bude odstraňovat falešné hadísy, které byly Prorokovi (mír s ním) nesprávně přisuzovány.
Když byl Imám Ahmad ibn Hanbal (nechť je mu Alláh milostivý) mučen kvůli své víře, viděl ve snu Proroka (mír s ním), který mu říkal: „Buď trpělivý, Ahmade.“ Dokonce i lidé kolem něj viděli sny, ve kterých se Prorok (mír s ním) o něj zajímal.
Imám Šáfi'í (nechť je mu Alláh milostivý) měl jednou sen, ve kterém mu Prorok (mír s ním) řekl: „Ó synu Idríse, dej radostnou zprávu mladému Ahmadovi, že bude podroben zkoušce ve víře. Budou ho nutit říkat něco, co by říkat neměl. Když odmítne, bude bičován. Ale Alláh skrze něj rozšíří vědění, které nezanikne až do Soudného dne.“
Jeden starý muž vyprávěl: „Viděl jsem ve snu Proroka (mír s ním), Abú Bakra a Umara, jak přecházejí most v Bagdádu. A v tom Prorokovi (mír s ním) sklouzla z ramene jeho pláštěnka. Ty, Ahmade, jsi přiběhl, sebral jsi ji a znovu ji položil na jeho rameno. Pak se na něj Prorok (mír s ním), Abú Bakr i Umar podívali a řekli mu: ‚Raduj se, neboť zítra budeš naším společníkem v ráji.‘ Starý muž pak dodal: ‚Ten plášť, který Ahmad vrátil Prorokovi (mír s ním) na rameno, je jeho sunna, kterou Ahmad znovu přinese lidem.‘“
Vidět Proroka (mír s ním) ve snu je jako jeho návštěva ve skutečnosti. Buď tě utvrzuje ve správné cestě, radí ti lepší způsob, nebo tě utěšuje v těžkých chvílích.
A to se stále děje i dnes.
Dr. Aafia Siddiqui, možná nejvíce nespravedlivě vězněná žena na světě, vyprávěla, že ve snu viděla Proroka (mír s ním), který ji utěšoval v její bolesti, zatímco na ni celá umma zapomněla.
Vidět Proroka (mír s ním) ve snu je obrovské požehnání. Ale skutečné spojení s ním není jen o snech,
ale o následování jeho cesty každý den.
A možná, že pokud budeme žít jako on, jednoho dne ho ve snu uvidíme. A jednoho dne se s ním - s Alláhovým dovolením - setkáme v ráji.
A Bůh ví nejlépe.
Imám Omar Suleiman
Omar získal následující vzdělání:
- Bakalářské tituly v oboru účetnictví a islámského práva.
- Magisterské tituly v islámských financích a politické historii.
- Doktorské studium islámského myšlení a civilizace na Mezinárodní islámské univerzitě v Malajsii (šáfi'ovský madzhab).