Barzach - Část 4. Co skutečně znamenají mé sny?

O čem sníš? A z čeho jsou tvoje sny utvořeny? Varovaly tě někdy tvé sny, vedly tě, nebo tě nechaly v nejistotě? Co ti tvé sny říkají o tobě samotném? Jsou odrazem toho, co zaměstnává tvé myšlenky, nebo jsou poselstvím z neviditelného světa? Když sníš o svých zesnulých blízkých, jsou to oni, kdo tě navštěvují, nebo tvá duše cestuje do jejich říše?

Tvé sny mohou být oknem do tvého podvědomí, nebo dveřmi do světa na druhé straně, který na tebe čeká.

Každou noc tvá duše opouští tvé tělo, aby navštívila tvou další zastávku, a znovu se vrací, aby ti dala další šanci činit pokání před Alláhem, než bude příliš pozdě.

Byl jeden osmadvacetiletý mladík v Gaze jménem Amír, který byl hospitalizován v nemocnici an-Násir. Na videu je vidět, že mu chybí jedno oko a prošel několika operacemi. Jeho lékař, který ho zpovídá, se ho ptá: „Co se děje? Proč vypadáš tak šťastně, i když jsi byl tak brutálně zasažen?“ A on odpovídá: „Podívej, je mi osmadvacet let a v nemocnici jsem už čtyřicet dní, ale těch pět vteřin bylo nejkrásnějších v mém životě.“

Jeho vyprávění: „Někdo ke mně přišel ve snu, na místě, které nechci popisovat, protože možná i stůl tam byl krásnější než cokoliv na světě. Viděl jsem vidličku, kterou použil, aby mi nakrájel sousto, když mi řekl: ‚Chci tě nakrmit vlastníma rukama.‘ Nakrmil mě zátarovou manúší. Jakmile ji položil na mé rty, rozplynula se. Po čtyřicet dní jsem nejedl nic jiného. Nechtěl jsem už nic jiného, protože chuť byla tak sladká. A to byla vize, sen, který jsem viděl. A pak ke mně někdo přišel a řekl: ‚Vstaň a pomodli se salát al-Ghaib za svého přítele.‘ Uchopil mě za rameno, takhle pevně. Následující den byl můj přítel umučen spolu s třiceti členy své rodiny. V Chán Júnis.“

To tolik připomíná událost z doby Proroka (mír s ním), kdy Anas (kéž je s ním Bůh spokojen) řekl, že Prorok (mír s ním), miloval dobré sny. Každý den se ptal svých společníků: „Kdo z vás měl minulou noc dobrý sen?“ 

Anas (kéž je s ním Bůh spokojen), řekl, že pokud byl člověk známý svou dobrou povahou, Prorok (mír s ním), věnoval jeho snům větší pozornost.

Jedna žena přišla k Prorokovi (mír s ním) a řekla: „Já Rasúlulláh, viděla jsem se, jak vstupuji do ráje.“ Pak jmenovala dvanáct mužů, které tam viděla. Řekla, že byli potřísněni krví a poté Alláh řekl skupině andělů: „Vezměte je k řece barzach.“ A když do té řeky vstoupili a vyšli ven, jejich tváře byly jasné jako úplněk. Poté měli zlaté trůny a před sebou mísy s čerstvým jídlem a datlemi. Řekla: „Seděla jsem a jedla s nimi.“

A právě když tato žena dokončila svůj sen, přišel k Prorokovi (mír s ním) muž se zprávou o šahádě těchto přesně stejných dvanácti mužů, které Prorok (mír s ním) dříve vyslal na výpravu.

Co se tu tedy stalo? Opravdu ti lidé vstoupili do ráje? Vstoupili do barzachu? Setkávají se jejich duše ve skutečnosti?

Psychologie označuje sny za „královský vstup do nevědomí“. Sny nám prozrazují mnoho o nás samotných - co se ukrývá v našem podvědomí, co nás trápí v realitě, kam jsou skutečně připoutána naše srdce.

Sny spravedlivých jsou vždy plné Proroka (mír s ním) nebo vizí ráje pro jiné spravedlivé, protože jejich sny odrážejí to, co naplňuje jejich srdce, mysl a duši.

A tvé sny odrážejí to, čím jsi naplněn. Ano, i naše vlastní sny mají význam. V islámu pro ně existuje prostor, ale zároveň jim nepřikládáme větší váhu, než si zaslouží. Neměli bychom se nechat unášet sny natolik, abychom ignorovali jasnou realitu Koránu a sunny. Prorok (mír s ním) nechtěl ospalou ummu. Vždyť to byl člověk, jehož srdce nikdy nespalo, i když měl zavřené oči. A když je tvé srdce bdělé, mohou se dít úžasné věci.

Prorok (mír s ním) řekl: „Nejpravdivější mezi vámi v řeči jsou ti, kteří mají nejpravdivější sny.“ Takový siddíq, o kterém jsme mluvili, bude mít sny plné pravého vedení, protože jeho srdce je pravdivé. A Prorok (mír s ním) řekl, že jedním z nejhorších lží, je lhát o snu. A jak se příchod Soudného dne přibližuje a časy jsou stále zrádnější, kdy to, co se zdá jako pravda v tomto světě, je často lež - a někdy naopak.

Prorok (mír s ním) řekl, že Alláh nás odmění sny, které se „téměř jistě splní“

Vždy existoval prvek pravdy ve snech, do té míry, že Prorok (mír s ním) je popsal jako 1/46 proroctví. Možná se ptáš, jak tento počet dává smysl? Z 23 let zjevení Prorokovi (mír s ním) během prvních šesti měsíců k němu Alláh promlouval výhradně skrze pravdivé sny. A pokud vezmeš šest měsíců z 23 let, dostaneš přesně 1/46.

Rozdíl je v tom, že my se skrze sny nestáváme proroky. A na rozdíl od proroků, jejichž sny jsou vždy pravdivé, my ostatní máme některé sny pravdivé a jiné ne.

Prorok (mír s ním) řekl: „Existují tři druhy snů.“

  1. Ar-ru'ya as-sáliha – pravdivé vidění od Alláha.
  2. Noční můra – sen způsobený šajtánem, který přináší strach a utrpení.
  3. Hadíthun-nafs – sny, které jsou pouze odrazem našich myšlenek.

Prorok (mír s ním) řekl: „Pokud někdo vidí něco, co se mu nelíbí, ať nehledá jeho výklad, ale ať vstane, pomodlí se a neříká to druhým lidem.“ V jiném podání varoval, že výklad špatného snu je jako pták v letu - pokud ho necháš být, odletí, ale pokud se ho chopíš, přivedeš ho k sobě. Proto, místo abys hledal jeho význam, hledej u Alláha útočiště před zlem.

Ať už však mají sny jakoukoliv podobu, stále zůstávají branou ke komunikaci s neviditelným světem - ať už jde o poselství od Alláha skrze anděly, nebo o přímé vhledy do budoucnosti, či o setkání s našimi zesnulými blízkými.

V jednom podání, když Prorok (mír s ním) uslyšel vyprávění snu o něm samotném, řekl: „Duše se skutečně setkávají.“ Co to znamená? Opravdu se naše duše setkávají ve snech? Nebo je to pouze symbolika? A pokud se setkávají, kdo kam cestuje? Cestují živé duše do barzachu, nebo se mrtvé duše vracejí do tohoto světa?

Alláh může spojit duše napříč dimenzemi, i když jsou stále živé v tomto světě.

Podívej se na příběh Umara (kéž je s ním Bůh spokojen), který zavolal na svého velitele Sáriu, když byl tisíce kilometrů daleko. Sária se nacházel v Persii a byl se svou armádou přepaden ze zálohy. Umar však v Medíně náhle zvolal: „Sário, podívej se za horu!“ A Sária ho v dálce uslyšel, poslechl varování a dokázal nepřátele zahnat.

Ibn Qajjim (kéž je k němu Bůh milosrdný) řekl: „Opravdu, živé duše se mohou setkat způsoby, které zná jen Alláh.“ Ať už jsou ve spánku, nebo bdělé.

Nejde jen o spojení duší v tomto světě, ale i setkávání duší v barzachu. Každou noc se dotýkáme barzachu, protože každou noc prožíváme malou smrt.

Alláh říká: „Alláh bere duše při jejich smrti a ty, které nezemřely, bere během jejich spánku.“ To znamená, že naše duše jsou v jiném světě, ale stále propojené s tělem. Proto naše tělo zůstává naživu, i když naše vědomí slábne. Čím hlubší je spánek, tím více se vědomí tohoto světa vytrácí a tím hlouběji může duše vstoupit do barzachu. Naopak, čím mělčí je spánek, tím menší je pravděpodobnost pravdivého snu a tím více jen přehráváme vlastní myšlenky.

Ibn Qajjim (kéž je k němu Bůh milosrdný) vysvětluje v Kitábu-r-Rúh, jak duše putuje do barzachu. Když člověk skutečně zemře, duše opouští tělo ústy a oči ji sledují, jak odchází. Proto často vidíme, že tváře šahídů mají po smrti otevřená ústa, jejich oči jsou upřené vzhůru a na jejich tvářích se objevuje úsměv - jako by viděli sami sebe opouštět tento svět.

Ale spící duše, která je stále spojena s tělem, vyzařuje ven jako paprsek skrze nosní dírky,
ale pouze částečně. Pravdivá duše stoupá k nebi a vrací se zpět, zatímco lživá duše se setkává se šajtány mezi nebem a zemí, kteří její vize narušují.

Ibn Abbás (kéž je s ním Bůh spokojen) řekl: „Duše věřících - živých i mrtvých - se ve snech setkávají a ptají se navzájem na určité věci. Alláh zadržuje mrtvé duše a posílá zpět ty živé do jejich těl.“

Jak rozlišit pravdivé sny?

Existují určité znaky, na které se zaměřit.

Pokud je sen od Alláha pak

  • Tě povede k dobru nebo tě odvrátí od zla.
  • Bude pravdivý – protože Alláh nikdy nekomunikuje lží.
  • Posílí tvou víru – protože Alláh nám posílá to, co zvyšuje naši imán.

To je zákonitost našeho vztahu s Alláhem. 

A co by mohlo být větší, než vidět ve snu samotného Proroka (mír s ním)? To je jistě dar od Alláha, protože šajtán si nemůže vzít podobu Proroka.

Pokud je sen od šajtána, zamysli se, co se ti snaží vnuknout. První věc, kterou se snaží udělat, je vyvolat v tobě strach, protože Alláh říká: „Šajtán se snaží zasévat strach mezi své následovníky.“ Nebo se tě snaží navést k touze po něčem hříšném nebo k něčemu, co odporuje zjevení, i když se sen může zdát dobrý.

Nemůžeš mít sen o nové formě zjevení, nebo o novém znamení od Alláha, které by nebylo již potvrzené v islámu.

Pokud jde o sny, které pocházejí z našich vlastních myšlenek, jsou to jen pozůstatky vzpomínek, které se během spánku promítají do vědomí. Takové sny mohou být naprosto bezvýznamné, ale mohou také odrážet naše nevyřešené konflikty a napětí. Někdy mohou být směsicí vzpomínek a přání. Proto můžeš vidět ve snu mešitu nebo Korán, ale zároveň i náhodné věci, které spolu vůbec nesouvisí. To je hadíthun-nafs - sen, který nemá hlubší význam.

Skutečné sny a setkání duší

Zesnulí si nemohou vybrat, ke komu se ve snu vydají, stejně jako živí nemohou rozhodnout, koho ze zemřelých ve snu uvidí. To vše jsou dary od Alláha, udělené z konkrétního důvodu. Takže pokud máš zesnulého příbuzného, nebuď smutný, pokud se zdá, že ve snech navštěvuje někoho jiného častěji než tebe. Je to zcela v rukou Alláha, zda ti vrátí duši po spánku a zda umožní duším setkávat se během snění.

Co můžeme ve snech vidět?

Někdy vidíš své blízké, jak kráčejí v ráji v nejkrásnějším oblečení, s nejsvětlejší tváří, usmívají se a dávají ti znamení radosti. Někdy vypadají ustaraně, protože od tebe potřebují du'á nebo dobrý skutek, který by jim pomohl dostat se na vyšší úroveň. Někdy může zesnulý člověk přijít ve snu a požádat o splacení dluhu, jako se to stalo Thábitu ibn Qajsovi (kéž je s ním Bůh spokojen).

Po bitvě u Yamámy, kde byl umučen, se objevil ve snu svému druhovi a řekl mu, kde najde jeho ukradený štít. Přesně popsal jeho umístění a požádal, aby byl dluh vyrovnán právě tímto štítem. Když jeho druh následoval pokyny ze snu, našel štít přesně tam, kde bylo řečeno. A Abú Bakr (kéž je s ním Bůh spokojen) tomu snu uvěřil a dluh skutečně vyrovnal.

Jindy mohou zesnulí předávat rady. Mnoho žáků imáma Sufjána ath-Thawrího (kéž je k němu Bůh milosrdný) ho po jeho smrti vidělo ve snech, jak jim stále udílí moudrá slova. Jeden z jeho žáků ho viděl ve snu a řekl mu: „Awssiní, dej mi radu.“ A Sufján mu odpověděl: „Vyhledávej společnost méně lidí.“ Jiní ho ve snech viděli v ráji a ptali se ho, jak se tam dostal. Odpověděl: „Jakmile mě položili do hrobu, byl jsem ihned přiveden před Pána světů. A tam se mě někdo zeptal: ‚Sufjáne, vzpomínáš si na den, kdy jsi dal přednost Alláhovi před svou touhou?‘ Řekl jsem: ‚Ano‘. A v tom okamžiku přede mě byly položeny bohaté podnosy s jídlem z ráje.“ Jiný muž viděl Sufjána, jak ve snu létá z jedné palmy na druhou, celou dobu recitujíc: „Chvála Alláhu, který splnil svůj slib.“

Jak sladké je vidět ve snu zesnulé rodiče, učitele nebo blízké přátele, kteří se radují v ráji? Někdy se ve snu objeví někdo, kdo ti řekne, že tvůj čas se blíží, a s radostí tě očekává. To všechno jsou možné vize. Ale neměli bychom žít pouze ve snech.

Skutečný život se odvíjí podle rozhodnutí, která činíme za bdělého stavu - protože ta ovlivní náš další cíl na cestě k věčnosti. Nikdy bys neměl špatné sny proměnit v sebenaplňující proroctví, ani si nemysli, že dobré sny jsou měřítkem tvé zbožnosti.

Ačkoliv spíme, naše srdce by nikdy neměla usnout. 

A nejlepší sen, který můžeš mít, nejlepší duše, se kterou se můžeš setkat, je ta nejvzácnější - Prorok (mír s ním). Setkat se s ním ve snu je skutečně vzácný dar.

„A když k některému z nich přichází smrt,tu volá: ‚Pane můj, dej mi vrátit se na zemi, možná že vykonám něco dobrého v tom, co jsem zanedbal!‘ Však pozor! Toto jsou jen slova, jež pronáší, avšak za nimi stojí přehrada až do dne, kdy budou vzkříšeni.“

A Bůh ví nejlépe.

Imám Omar Suleiman

​Omar získal následující vzdělání:​

  • Bakalářské tituly v oboru účetnictví a islámského práva.​
  • Magisterské tituly v islámských financích a politické historii.​
  • Doktorské studium islámského myšlení a civilizace na Mezinárodní islámské univerzitě v Malajsii (šáfi'ovský madzhab).