1. Ar-Rahmán - Milosrdný
Ten, kdo přeje dobro a milosrdenství všem Svým tvorům
Alláh je Ar-Rahmán (v arabštině: ٱلْرَّحْمَـانُ). On je Ten, kdo žehná všemu svému stvoření hojností a chrání je před nerovností. Je nejmilostivější, laskavý a milující ke všem bytostem. Jeho rahma (milosrdenství) je všeobsahující a objímá vše.
Zmínky v Koránu a hadísech
Arabský kořen: Z kořene ra-ha-mim (ر ح م), který má v klasické arabštině následující významy: mít něhu, jemnost, laskavost, milovat, mít milosrdenství, mít soucit, prokazovat přízeň a dobro, mít vše potřebné k projevení dobročinnosti.
Cestu k pochopení toho, kým je Alláh سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ, začínáme Jeho jmény Ar-Rahmán a Ar-Rahím. Aby s námi navázal vztah, sděluje nám o Sobě více. Nejčastěji používaná jména v Koránu jsou právě ta, která vyjadřují Jeho rahma (milosrdenství).
Každou súru (s výjimkou súry At-Tawba) začínáme recitací Basmaly (tj. bismillah), ve které vyhlašujeme Jeho milosrdenství. Korán je darem od Alláha سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ, znamením Jeho milosti. Vytváří dojem, že chce, aby celé lidstvo vědělo, že On je Nejmilosrdnější a Nejštědřejší.
Jméno Ar-Rahmán je v Koránu zmíněno 57krát a objevuje se v 16 různých súrách.
Řekni: „Vzývejte Alláha, nebo vzývejte Nejmilosrdnějšího. Ať už Ho vzýváte jakýmkoli jménem – Jemu náleží ta nejkrásnější jména." A při své modlitbě [ne]recituj příliš hlasitě ani příliš tiše, ale hledej střední cestu.“ 17:110
„Mé milosrdenství zahrnuje všechny věci.“ 7:156
Šejch Tosun Bayrak o tomto jméně píše: „On je Ten, kdo chce milosrdenství a dobro pro celé stvoření, neustále, bez jakéhokoli rozlišování mezi dobrým a špatným, věřícím a vzpurným, milovaným a nenáviděným.“
Z tohoto verše jasně vyplývá, že není žádné rozlišování v tom, kdo si zaslouží Jeho milosrdenství a soucit.
Jména milosrdenství: Existuje osm jmen, která se vztahují k Jeho milosrdenství a laskavosti: Ar-Rahmán, Ar-Rahím, Ar-Ra'úf, Al-Barr, Al-Wahháb, Al-Ghaffár, Al-'Afuww a At-Tawwáb.
Každé z těchto jmen, i když spadá pod pojem milosrdenství, má svůj jedinečný význam. Podíváme se na každé z nich podrobněji, abychom pochopili různé způsoby, jakými se projevuje Alláhovo milosrdenství.
Co se týče jména Ar-Rahmán, je vyhrazeno výhradně Alláhovi سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ. Je to vlastnost, kterou nelze přisoudit nikomu jinému.
Člověk může být označen jako Rahím, což znamená milosrdný. Ale Ar-Rahmán představuje všeobjímající milosrdenství, které je tak rozsáhlé, že zasahuje všechno a všechny - milosrdenství bez hranic. Toto jméno a tato forma milosrdenství náleží pouze Alláhovi سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ.
Pokud se někdo jmenuje Rahmán, musí mít předponu „Abdu“, což znamená „služebník Milosrdného“ (Abdur-Rahmán).
Z hadísu, který hovoří o Alláhově milosrdenství: „Vskutku, Alláh má sto částí milosrdenství. Z jedné části bylo stvoření obdařeno milosrdenstvím, díky němuž mezi lidmi existuje vzájemná láska, a devadesát devět částí je vyhrazeno pro Den zmrtvýchvstání." (Sahíh Muslim 2753)
Abdulláh ibn Amr vyprávěl, že Posel Alláha, mír a požehnání s ním, řekl: „Ti, kdo jsou milosrdní, budou obdařeni milosrdenstvím od Nejmilosrdnějšího. Buďte milosrdní k těm na zemi, a Ten, který je na nebesích, bude milosrdný k vám." (Sunan al-Tirmidhí 1924)
Zamyšlení se: Víra v Alláhovo milosrdenství je pro věřícího prospěšná, protože ho vede k zamyšlení nad vlastní schopností být milosrdný.
Vyprávěl Džarír bin Abdulláh, že Posel Alláha (mír s ním) řekl: „Alláh nebude milosrdný k těm, kteří nejsou milosrdní k lidem.“ (Sahíh al-Buchárí 7376)
Víra v Alláhovo milosrdenství také povzbuzuje věřícího, aby konal dobro a žil ctnostně, aby mohl získat milosrdenství svého Pána.
„Ti, kdo věří a konají dobro, budou Nejmilostivějším obdařeni pravou láskou.“ (Súra Mariam, ája 96)
Umar ibn al-Chattáb (kéž je s ním Bůh spokojen) vyprávěl, že k Poslu Alláha (mír s ním) byli přivedeni nějací zajatci, mezi nimiž byla i žena, která někoho hledala. Když našla dítě mezi zajatci, vzala ho, přivinula k sobě a začala ho kojit. Na to Posel Alláha (mír s ním) řekl: „Myslíte si, že by tato žena někdy byla schopná hodit své dítě do ohně?“ Řekli jsme: „Při Alláhovi, pokud by to bylo v její moci, nikdy by své dítě do ohně nehodila.“ Na to Posel Alláha (mír s ním) řekl: „Alláh je ke Svým služebníkům laskavější než tato žena ke svému dítěti.“ (Sahíh al-Buchárí 5999 a Sahíh Muslim 2754)
Alláhovo milosrdenství je nesmírné a Prorok (mír s ním) ho popisuje jako větší než láska matky k jejímu dítěti.
V knize „Nejvznešenější cíl v objasňování Alláhových nejkrásnějších jmen“ (Imám Zarrúq) doporučuje přimknout se k tomuto jménu skrze: společenství, naději, chování s mimořádnou laskavostí, a to díky pevné důvěře v Jeho lásku.
Věz, že Alláh سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ je všemoudrý a vševidoucí. Tvé odpuštění druhým a přehlížení jejich nedokonalostí bude odměněno v Den soudu. Veď svůj život s nadějí a soucitem, a pomáhej těm, kteří jsou na scestí, neboť oni jsou těmi, kteří pomoc nejvíce potřebují.
Závěrečné slovo k tomuto jménu: Každý úkol začni vzýváním Ar-Rahmána slovy: „Bismilláhi r-Rahmáni r-Rahím" (ve jménu Alláha, Nejmilostivějšího, Nejštědřejšího). Vše je možné pouze s Alláhovým požehnáním. Také my potřebujeme Jeho milosrdenství a milost ve všech záležitostech.
A Bůh ví nejlépe.
Zdroj: myislam.org