2. Ar-Rahím - Slitovný
Ten, kdo jedná s nejvyšší laskavostí
Jméno Ar-Rahím (v arabštině: ٱلْرَّحِيْمُ) pochází ze stejného kořene jako Ar-Rahmán a odkazuje na Alláhovu vlastnost být Milosrdným.
Ačkoliv jsou si významově blízké, jejich významy se liší:
Ar-Rahmán označuje Alláha jako původce a zdroj veškerého milosrdenství.
Ar-Rahím odkazuje na Jeho trvalé a nekonečné milosrdenství.
Někteří učenci vnímají jméno Ar-Rahím jako milosrdenství, které je vyhrazeno Jeho stvoření, jež si je zaslouží - především věřícím.
Zmínky o Ar-Rahím v Koránu a hadísech
Arabský kořen: Pochází z kořene ra-ha-mim (ر ح م), který v klasické arabštině znamená: mít něhu, jemnost, laskavost, milovat, mít milosrdenství, mít soucit, prokazovat přízeň a dobro, mít vše potřebné k projevení dobročinnosti.
Toto jméno Alláha سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ je zmíněno v Koránu celkem 114krát, což je dvakrát více než jméno Ar-Rahmán.
„On je ten, kdo na vás sesílá své požehnání, a Jeho andělé (Ho o to prosí), aby vás vyvedl z temnot do světla. A On je vždy k věřícím Slitovný.“ 33:43
Tento áját je často citován na podporu myšlenky, že Ar-Rahmán představuje univerzální milosrdenství vztahující se na celé Jeho stvoření, zatímco Ar-Rahím označuje specifické milosrdenství vyhrazené pouze pro „al-mu'min“ (věřící).
Ibn Arabí ve své knize „Odhalení tajemství nejkrásnějších jmen“ vysvětluje: „Alláh naznačil, že toto milosrdenství je omezené a zadržované poté, co projevil nepodmíněné, absolutní a všeobecné univerzální milosrdenství. Jeho vztah k služebníkovi závisí na jeho vlastních omezeních.“
Nicméně mezi učenci existuje neshoda v tomto výkladu.
Protiargument: Opozice vůči tomuto názoru je přímo zmíněna v súře al-Baqara, která tento koncept zpochybňuje: „A tak jsme vás učinili společenstvím spravedlivým, abyste byli svědky nad lidmi a aby Posel byl svědkem nad vámi. A nestanovili jsme qiblu, ke které ses obracel, leda abychom rozlišili, kdo následuje Posla, od toho, kdo se obrací na patách zpět. A vskutku, je to těžké, kromě těch, které Alláh vedl. A nikdy by Alláh nezpůsobil, aby vaše víra byla ztracena. Vskutku, Alláh je k lidem Laskavý a Slitovný (Ra'úfun Raḥím).“ 2:143
Univerzálnost jména Ar-Rahím
Tento áját přímo označuje Alláha سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ jako „Ra'úf“ (Laskavý) a „Rahím“ (Slitovný) k „lidem“ (النَّاسِ – an-nás), což zahrnuje celé lidstvo, nejen věřící.
To tedy naznačuje, že milosrdenství obsažené v jméně „Ar-Rahím“ není omezeno pouze na muslimy, ale vztahuje se na všechny lidi.
Tento áját odporuje názoru, že Ar-Rahím je vyhrazen pouze pro věřící, a spíše podporuje myšlenku, že Alláhovo milosrdenství v různých formách zahrnuje celé stvoření.
Alláhovo milosrdenství je nekonečné
„Řekni: ,Ó Moji služebníci, kteří jste se provinili proti sobě (hříchem), nezoufejte nad milosrdenstvím Alláha. Vskutku, Alláh odpouští všechny hříchy. On je vskutku Odpouštějící, Slitovný.‘“ 39:53
Hadís ilustrující Alláhovo milosrdenství
Alláhovo milosrdenství je tak obrovské, že si jej ani nedokážeme představit. Existuje nespočet způsobů, jak nám Alláh prokazuje Své milosrdenství.
Jak jsme již zmínili u jména Ar-Rahmán, Prorok (mír s ním) nám řekl: „Myslíte si, že by tato žena mohla hodit své dítě do ohně?“ Řekli jsme: „Ne, pokud by tomu mohla zabránit.“ Prorok (mír s ním) řekl: „Alláh je ke Svým služebníkům milosrdnější než matka ke svému dítěti.“ (Sahíh al-Buchárí 5653)
Podle vyprávění Ibn Abbáse (nechť je s ním Alláh spokojen), od Posla Alláha (mír s ním): „Vskutku, Alláh zaznamenal dobré a špatné skutky a poté je vysvětlil:
Kdokoli měl v úmyslu vykonat dobrý skutek, ale neudělal ho, Alláh mu ho zapíše jako dokončený dobrý skutek.
A pokud ho zamýšlel a poté ho vykonal, Alláh mu ho zapíše jako deset dobrých skutků, až sedm setkrát, nebo ještě vícekrát znásobený.
A pokud měl v úmyslu vykonat zlý skutek, ale neudělal ho, Alláh mu ho zapíše jako úplný dobrý skutek.
A pokud ho zamýšlel a poté ho vykonal, Alláh mu ho zapíše jen jako jeden zlý skutek.“ (Sahíh al-Buchárí 6491 a Sahíh Muslim 131a)
Zamyšlení se: Tento hadís krásně ukazuje nesmírné Alláhovo milosrdenství. Nejenže odměňuje dobré skutky více než jejich skutečný počet, ale také nepotrestá člověka za zlý úmysl, pokud jej nakonec neuskuteční - a dokonce mu může zapsat dobrý skutek za jeho zdrženlivost.
Alláhovo milosrdenství převažuje nad Jeho hněvem
Podle vyprávění Abú Hurajry řekl Posel Alláha (mír s ním): „Když Alláh stvořil stvoření a byl nad Trůnem, zapsal do své Knihy: ,Vskutku, Mé milosrdenství převažuje nad Mým hněvem.‘“ (Sahíh Muslim 2751a)
Víra v Alláhovo milosrdenství a její dopad
Víra v Alláhovo milosrdenství má pro věřícího hluboký význam - vede ho k zamýšlení se nad vlastní schopností být milosrdný.
Vyprávěl Džarír bin Abdulláh, že Posel Alláha (mír s ním) řekl: „Alláh nebude milosrdný k těm, kteří nejsou milosrdní k lidem.“ (Sahíh al-Buchárí 7376)
Tato víra také povzbuzuje věřícího, aby konal dobro a žil ctnostně, aby mohl získat milosrdenství svého Pána: „Ti, kdo věří a konají dobro, budou Nejmilostivějším obdařeni pravou láskou.“ 19:96
A Bůh ví nejlépe.
Zdroj: myislam.org