Andělé - Část 9. Čest tvého bratra
Může se objevit námitka: Jakou společnost vytváříme, pokud dovolíme, aby lidé byli uráženi, a zároveň od nich očekáváme, že na svou obranu nebudou reagovat? Jaký druh rovnováhy nebo nerovnováhy to vytváří, když se od lidí očekává, že takové věci budou jednoduše snášet?
Odpovědí na to je, že Alláh nám ukládá povinnost reagovat na obranu druhých. Na duchovní úrovni má být ten samý člověk, který má pokoru a sebekontrolu natolik, aby snesl urážky a špatné chování vůči sobě, také tím, kdo má silný smysl pro "gheeru" - ochranu cti svého bratra nebo sestry. Zvláště v jejich nepřítomnosti bychom neměli tolerovat, aby o nich někdo mluvil hanlivě.
Tímto způsobem vzniká kultura, ve které špatné chování a špatný charakter nejsou přijatelné v žádném prostředí. Pokud někdo začne jednat tímto způsobem, měl by být okamžitě napomenut, aniž by ten dotyčný musel sám reagovat. Jeho cílem je dosáhnout vyšší duchovní úrovně u Alláha, a tak mu dáváme prostor, aby si tuto úroveň udržel.
Prorok (mír s ním) řekl: „Kdokoli bude bránit čest svého bratra nebo sestry v jejich nepřítomnosti, Alláh odvrátí oheň od jeho tváře v Den zmrtvýchvstání.“
To znamená, že tvář takového člověka bude ochráněna před pekelným ohněm, stejně jako on ochránil tvář svého bratra či sestry před ponížením na tomto světě. Ten, kdo chrání čest svého bratra nebo sestry, bude mít svou tvář chráněnou Alláhem. V Koránu i v sunně Proroka (mír s ním) se často dělá souvislost mezi tváří a pověstí člověka.
Proto si vezmi za své, že když někdo o někom špatně mluví - ať už ve skupině na WhatsAppu, na Facebooku, Twitteru, nebo jakémkoli jiném médiu, či osobně - budeš tím, kdo řekne: „Tohle není v pořádku, nemluvme takto o našem bratru nebo sestře.“ Tímto způsobem si zajistíš, že Alláh ochrání tvou tvář v Den zmrtvýchvstání.
Prorok (mír s ním) také řekl, že: „Kdokoli bude bránit svého bratra nebo sestru v jejich nepřítomnosti, Alláh mu určí anděla, který ho v Den zmrtvýchvstání ochrání na Mostě (Sirátu).“ To znamená, že při přechodu přes Sirát bude mít anděla, který zajistí, že se ho oheň nijak nedotkne, stejně jako on zajistil, že se čest jeho bratra nebo sestry na tomto světě nestala terčem pomluv a urážek.
Na druhé straně však Prorok (mír s ním) varoval: „Kdokoli poníží svého bratra nebo sestru, bude zavěšen nad Sirátem v Den zmrtvýchvstání, dokud nebude vyslýchán za to, co učinil.“
Na jedné straně je tedy člověk, který bránil svého bratra či sestru - a za to bude mít anděla, který ho ochrání před ohněm. Na druhé straně je člověk, který někoho ponížil, pomluvil nebo urazil - a ten bude viset nad pekelným ohněm, dokud nebude vykonána spravedlnost.
Jaká je zde souvislost s anděly? Podle hadísu o Prorokovi (mír s ním) a Abú Bakrovi (kéž je s ním Bůh spokojen) odpověděl na urážky anděl. To znamená, že když reagujeme na obranu svého bratra nebo sestry, takže oni sami nemusí reagovat, přebíráme roli anděla. Jak krásné je být andělský v charakteru, stejně jako se snažíme být andělští v naší zbožnosti a uctívání!
A Bůh ví nejlépe.
Imám Omar Suleiman
Omar získal následující vzdělání:
- Bakalářské tituly v oboru účetnictví a islámského práva.
- Magisterské tituly v islámských financích a politické historii.
- Doktorské studium islámského myšlení a civilizace na Mezinárodní islámské univerzitě v Malajsii (šáfi'ovský madzhab).