Andělé - Část 8. Jak reagovat na své odpůrce
Takže, když máš andělské otěže na své hlavě, mluvili jsme o tom, že Alláh povyšuje člověka v úctě díky jeho pokoře. Tvá největší zkouška pokory a cti přijde, když se setkáš s někým, kdo nemá ani jedno z toho. Narazíš na lidi bez charakteru.
Jak řekl Imám al-Ghazálí (kéž je k němu Bůh milosrdný), největší zkouškou "husn al-chuluq", dobrého charakteru, je, jak člověk jedná s někým, kdo má "suu' al-chuluq", špatný charakter. Právě tehdy se projeví chyby jazyka, chyby charakteru, chyby srdce - arogance, pýcha, tolik těchto věcí se ukáže ve způsobu, jakým budeš s takovým člověkem jednat.
Přijdeš do práce, potkáš někoho, kdo se k tobě chová hrubě, nebo jsi na sociálních sítích a vidíš, jak ti někdo něco nepěkného píše.
Pomysli na událost, která se stala s Prorokem (mír s ním) a Abú Bakrem (kéž je s ním Bůh spokojen). Prorok (mír s ním) seděl s Abú Bakrem (kéž je s ní Bůh spokojen) a nějaký muž začal urážet Proroka (mír s ním) a také Abú Bakra. Prorok (mír s ním) dělal to, co vždycky - odpovídal trpělivostí. Nezabýval se těmi urážkami vůbec a rozhodně na ně neodpovídal stejným způsobem. Abú Bakr (kéž je s ním Bůh spokojen), který miloval Proroka (mír s ním) víc než sebe, to celé sledoval a nakonec to nevydržel a odpověděl. Jakmile odpověděl, Prorok (mír s ním) se okamžitě zvedl a odešel. Abú Bakr (kéž je s ním Bůh spokojen) viděl, jak Prorok (mír s ním) odchází, a bál se, že ho tím nějak rozhněval. Šel tedy za Prorokem (mír s ním) a zeptal se: „Posle Alláhův, jsi na mě naštvaný? Udělal jsem něco špatného?“ Prorok (mír s ním) mu odpověděl: „Když jsme tam seděli a neodpovídali na urážky, Alláh poslal z nebes anděla, a ten anděl odpovídal na všechno, co bylo proti nám řečeno. Ale jakmile jsi odpověděl ty, anděl odešel a místo něj si tam sedl šajtán.“ Prorok (mír s ním) dodal: „Nechtěl jsem sedět ve společnosti toho šajtána.“
SubhánAlláh, představ si to: Alláh poslal konkrétního anděla, aby odpovídal. Ale jakmile odpovíš sám, anděl odchází a šajtán tě začne pobízet k další reakci.
Proto Prorok (mír s ním) řekl: „Síla nespočívá v tom, jak přemůžeš druhého člověka. Skutečná síla spočívá v tom, jak přemůžeš sám sebe.“ „Ten, kdo ovládá sebe sama ve chvílích hněvu.“
To je velmi silné vyjádření. Ten, kdo se dokáže ovládnout, i když cítí hněv a vztek, zůstává stále ve svém vlastním řízení. Protože co se většinou stane? Ať už s tebou někdo mluví nepříjemně osobně, nebo online, což je dnes běžné, většinou reaguješ z pocitu pýchy. A v tom okamžiku pustíš šajtána za volant a sám si sedneš na místo spolujezdce. Proto v záchvatech vzteku člověk řekne věci, které by jinak nikdy neřekl.
Takže ovládnout se a nechat anděla, aby odpověděl za tebe, je přesně to, co nás Prorok (mír s ním) učí.
Když to uděláš, Ibn al-Qajjím (kéž je k němu Bůh milosrdný) řekl něco velmi silného: „Nejenže způsobíš, že tě šajtán nezasáhne svými šípy, ale také ho přinutíš ty šípy promarnit.“ Tím pádem šajtána přivedeš k zoufalství, protože tě nebude schopen vyvést z rovnováhy, tak, abys odpovídal člověku se špatným charakterem také špatným charakterem.
A v souladu s předchozím hadísem - anděl pozvedne tvé otěže, pozvedne tě v očích Alláha, a zvýší tvou hodnost v Jeho přítomnosti.
Jednou někdo přišel k Wahbovi ibn Munabbihovi (kéž je k němu Bůh milosrdný) a řekl mu: „Ten a ten o tobě řekl to a to.“ Wahb ibn Munabbih odpověděl: „Šajtán si nenašel jiného pošťáka než tebe?“
Přestaň být pošťákem šajtána.
Já jsem v pohodě, zůstávám ve svém klidu, protože vím, že andělé se o to postarají. Řekl jsem: „Bismillah, tawakkaltu 'ala Allah, wa la hawla wa la quwwata illa billah (ve jménu Alláha, na Něho spoléhám, a není síly ani moci kromě Alláha).“ Vložil jsem svou důvěru v Alláha a bylo mi řečeno, že budu bráněn.
„A Alláh ti jistě postačí.“
Alláh mě ochrání prostřednictvím těch andělů, které seslal. Necítím potřebu snižovat sám sebe tím, že budu odpovídat stejným způsobem. Zůstanu důstojný i tváří v tvář urážkám, a díky tomu mě Alláh se svou vůlí a milostí povýší.
Prosíme Alláha, aby nás všechny poctil a povýšil. Ámín.
A Bůh ví nejlépe.
Imám Omar Suleiman
Omar získal následující vzdělání:
- Bakalářské tituly v oboru účetnictví a islámského práva.
- Magisterské tituly v islámských financích a politické historii.
- Doktorské studium islámského myšlení a civilizace na Mezinárodní islámské univerzitě v Malajsii (šáfi'ovský madzhab).