Andělé Část 10. Čest tvého Proroka

Žádný člověk, který skutečně miluje Alláha a Jeho Posla (mír s ním), nemůže zůstat lhostejný k urážkám vůči Prorokovi (mír s ním), k tomu, jak je vykreslován a zesměšňován.

Zejména na Západě je Prorok (mír s ním) často prezentován jako symbol toho, co se snaží přisoudit muslimům - jako barbarský, rozzlobený, zaostalý a násilný. Tímto způsobem se snaží nejen pošpinit jeho obraz, ale také vykreslit všechny muslimy, zvláště muslimské muže, ve stejném světle. A aby to "dokázali", záměrně urážejí Proroka (mír s ním) s cílem vyprovokovat reakce, které posílí obraz, jenž se snaží vytvořit.

Pro toho, kdo miluje Posla Alláhova (mír s ním), je tato situace velkou zkouškou. Když slyší urážky, jeho přirozenou reakcí je hněv a touha odpovědět. Ale zároveň nechce reagovat způsobem, který by Proroka (mír s ním) bránil tak, že by zároveň zradil jeho vlastní hodnoty.

Je proto důležité si položit otázku: Jak můžeme bránit Proroka (mír s ním) způsobem, který ho skutečně ctí?

Pokud je tak odměňováno, když člověk brání čest svého bratra nebo sestry v jejich nepřítomnosti, jak obrovská musí být odměna za obranu samotného Proroka (mír s ním)?

Zároveň je nutné přemýšlet o důsledcích našich činů. Jaký smysl má obrana Proroka (mír s ním), pokud v konečném důsledku vede k ještě větším urážkám? Skutečná obrana Proroka (mír s ním) musí být inteligentní, uvážlivá a v souladu s jeho učením.

Bránit Proroka (mír s ním) je jedním z nejkrásnějších činů uctívání, kterému se andělé přiklánějí. Proto jsou andělé, kteří se zúčastnili Bitvy u Badru, tak výjimeční - byli s těmi společníky, kteří Proroka (mír s ním) bránili v nejkritičtější chvíli, kdy to nikdo jiný neudělal.

Gabriel (mír s ním) se zeptal Proroka (mír s ním): „Jak vnímáš veterány z Badru mezi vámi?“ Prorok (mír s ním) odpověděl: Jsou nejlepší z nás.“ A Gabriel (mír s ním) na to řekl: Andělé, kteří byli v Badru, jsou také nejlepší z nás.“

To ukazuje, jak velkou hodnotu má ochrana Proroka (mír s ním), ať už fyzicky, slovy nebo činy.

Jedním z těch, kdo bránili čest Proroka (mír s ním), byl také Hassan ibn Thábit (kéž je s ním Bůh spokojen). Hassan byl básník, kterého nepřátelé Proroka (mír s ním) původně najali, aby ho zesměšňoval. Když však spatřil Proroka (mír s ním), jeho srdce se naplnilo obdivem, a místo urážek začal recitovat slova chvály o jeho vzhledu, charakteru a povaze.

Nakonec se stal muslimem a bránil Proroka (mír s ním) prostřednictvím poezie. Byl v tom tak výjimečný, že mu v Prorokově mešitě postavili mimbar (kazatelnu), ze které vystupoval a odpovídal na útoky proti Prorokovi (mír s ním), protože Prorok (mír s ním) sám na urážky nereagoval. Když Hassan hájil Prorokovu čest, Prorok (mír s ním) ho sledoval se zvláštním pohledem a vícekrát řekl: „Gabriel je s Hassanem."

Ne jen tak ledajaký anděl, ale právě Gabriel (mír s ním), který byl poslán, aby podpořil Hassana, dokud bude bránit Proroka (mír s ním).

Prorok (mír s ním) mu dokonce řekl: „Odpověz na jejich posměšky, protože Gabriel je s tebou.“

Někteří učenci spojili tuto událost s veršem ze Súry al-Hašr: „A Alláh je podpořil duchem od Něho.“

Většina učenců vysvětluje "roohin minh" jako sílu a podporu od Alláha. Někteří však naznačili, že by to mohlo znamenat také přítomnost Gabriela (mír s ním), stejně jako byl poslán na podporu Hassana ibn Thábita.

Pokud tedy obrana bratra či sestry způsobí, že anděl bude bránit tebe, jaká je odměna za obranu Proroka (mír s ním)? Jakou hodnotu má tento čin, pokud ho vykonáme inteligentně, klidně, důstojně, a tím ukážeme, kým Prorok (mír s ním) skutečně byl? Skutečná obrana Proroka (mír s ním) není jen v tom, že odpovíme na útoky, ale v tom, že zachováme jeho charakter i v naší obraně.

Bránit Proroka (mír s ním) neznamená jen odmítat pomluvy - znamená to žít podle jeho učení, i když čelíme těm, kteří ho urážejí.

A Bůh ví nejlépe.

Imám Omar Suleiman

​Omar získal následující vzdělání:​

  • Bakalářské tituly v oboru účetnictví a islámského práva.​
  • Magisterské tituly v islámských financích a politické historii.​
  • Doktorské studium islámského myšlení a civilizace na Mezinárodní islámské univerzitě v Malajsii (šáfi'ovský madzhab).