3. Al-Malik - Král/Vládce
Suverénní Pán, Ten, kdo má naprostou vládu, Ten, jehož panství je prosté jakékoli nedokonalosti.
Alláh je Al-Malik (v arabštině: ٱلْمَلِكُ), což doslovně znamená "Král". On je Ten, kdo vládne panstvím nebes a země a vším, co se v nich nachází. Není nic nad Ním, a On je Jediný.
Zmínky o Al-Malik v Koránu a hadísech
Arabský kořen: Jméno Al-Malik (ٱلْمَلِكُ) pochází z kořene mím-lám-káf (م ل ك), který v klasické arabštině znamená: vlastnit, mít výhradní vlastnictví, vykonávat autoritu, přikazovat, mít moc nad něčím, vládnout, panovat, mít svrchovanou vládu a království, mít nejvyšší moc a panovnickou autoritu.
Toto jméno Alláha سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ nám říká, že On je absolutní vládce, bez jakékoli opozice či společníka.
Význam jména Al-Malik
Podle Ibn Arabího je Al-Malik „Ten, pro kterého není nic obtížné vykonat ve Svém svrchovaném království.“ Všechno, co existuje, pochází od Něj, a On nad vším vládne jako suverénní vládce.
Vládce nebo Král
Existuje rozdíl mezi ٱلْمَـٰلِكُ (Al-Malik) a ٱلْمَـالِكُ (Al-Mālik). Foneticky je rozdíl v tom, že Al-Mālik se vyslovuje s důrazem na písmeno "á".
Al-Malik znamená král, vládce nad svými poddanými.
Al-Mālik znamená pán a vlastník.
Al-Malik je Král, jehož moc není omezena žádnými hranicemi, On je věčný v čase i prostoru. Nikdy nemůže být zbaven Svého trůnu a nepotřebuje podporu Svých poddaných. Naše představa krále je, že vede svůj lid, ale zároveň potřebuje jeho podporu. Bez souhlasu a poddaných nemá žádnou moc, žádnou vládu.
Alláhovo království je dokonalé a nezávislé
Podle vyprávění Abú Dharr řekl Posel Alláha (mír s ním): „Alláh nejvznešenější říká: ,Kdyby první a poslední z vás, živí i mrtví mezi vámi, ti, kdo jsou svěží, i ti, kdo jsou zvadlý, měli všichni srdce tak zkažené, jako je srdce mého nejzkaženějšího služebníka, neumenšilo by to z mého panství ani o křídlo komára.‘“ (Miškat al-Masabih 2350)
Toto zdůrazňuje, že On nemá žádnou potřebu vůči žádné existující věci, je nezávislý. Kdyby byli všichni lidé zkažení ve svých srdcích, tedy nevěřili, On by stále zůstal Králem. Jeho panství by se nezmenšilo ani o „křídlo komára“.
Alláhovo království je soběstačné
Ve své knize „Jméno a Pojmenovaný“ píše Šejch Tosun Bayrak: „On nepotřebuje své království, ale Jeho království potřebuje Jeho. Vládne sám o sobě; k vládnutí nepotřebuje žádnou pomoc. Stvořil vesmír jako pracovní místo pro Svá stvoření a stvořil Den soudu jako velký soud spravedlnosti.“
„A nade vším je Alláh, Suverénní Vládce, Pravda. A ty, ó Muhammad, nepospíchej s recitací Koránu dříve, než ti bude jeho zjevení dokončeno, a říkej: ,Můj Pane, rozmnož mi vědění.‘“ 20:114
„Řekni (ó Muhammade): ,Ó Alláhu, Vládce království! Ty dáváš království, komu chceš, a Ty odebíráš království, komu chceš. Ty obdařuješ poctou, koho chceš, a Ty ponižuješ, koho chceš. V Tvé ruce je veškeré dobro. Vskutku, Ty jsi nad vším všemocný.‘“ 3:26
„Požehnán buď Alláh, Suverénní Vládce, Pravda; není božstva kromě Něho, Pána Vznešeného Trůnu.“ 23:116
„On je Alláh, není božstva kromě Něho, Suverénní Vládce, Svatý, Dokonalý, Dárce víry, Strážce, Mocný, Přemáhající, Vznešený. Oslaven buď Alláh nad tím, co k Němu přidružují.“ 59:23
Z hadísu se uvádí, že Posel Alláha (mír s ním) řekl: „Nejnechutnější jméno v očích Alláha v Den zmrtvýchvstání bude (to), které si dá člověk nazývající se Malik al-Amlák (Král králů).“ (Sahíh al-Buchárí 6205)
Nemůže existovat žádný Král králů, protože Alláh سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ je jediný Král králů.
Tvrdit opak by bylo rouháním.
Zamyšlení se: Naše víra a pochopení, že Alláh سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ je Al-Malik (Král), nám umožňuje si uvědomit, že všechny záležitosti, které hledáme, patří Jemu. Vidíme, jak toto jméno zahrnuje auru vznešenosti a majestátu. Má naprosté vědění, moc a vládu nad veškerým Svým stvořením.
Pokud hledáme útočiště, měli bychom se obrátit k Alláhovi سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ, protože jen On může poskytnout skutečnou úlevu.
Pokud hledáme bohatství a hojnost, měli bychom prosit Krále králů, protože On je jediným pravým dárcem, bez jakýchkoli omezení.
Osvobození od závislosti na lidech
Tato víra nás také osvobozuje od pout závislosti na bohatých a mocných vůdcích, kteří nás mohou nutit kompromitovat naše morální hodnoty a integritu, abychom si získali jejich přízeň.
Lidé se neustále snaží využít slávu, peníze a moc, aby nás kontrolovali a ovlivňovali pro svůj vlastní prospěch. Ale ten, kdo zná Alláha سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ jako Al-Malik, se dokáže osvobodit z moci, kterou nad námi mohou ostatní mít. Vidí klam světa a nepodlehne jeho nástrahám.
Člověk, který má Alláha سُبْحَٰنَهُۥ وَتَعَٰلَىٰ, potřebuje pouze Alláha; je osvobozen od světských tužeb a může nalézt štěstí v sobě samém. Pak se může soustředit na plnění svých povinností a závazků jako muslim, aby mohl žít jako král v áchirá (posmrtném životě).
A Bůh ví nejlépe.
Zdroj: myislam.org